מת מפצעיו פועל שהתחשמל באתר בנייה; מספר העובדים ההרוגים בענף הבנייה מאז תחילת השנה עלה ל-28

פועל בניין פלסטיני שנפצע באורח קשה באתר בנייה במושב תלמי אלעזר בשבוע שעבר מת אתמול (שלישי) מפצעיו. בכך עלה ל-28 מספר ההרוגים מתחילת השנה בתאונות עבודה. פועל, ווסים עווד פיאד מחאמיד (ג'ייס) בן 28 מהכפר זלפה בוואדי ערה, התחשמל ביום חמישי שעבר. הוא היה מאושפז בימים האחרונים בבית החולים הלל יפה כשמצבו אנוש, ואתמול נקבע מותו. ממשרד העבודה והרווחה נמסר כי הוא התחשמל תוך כדי יציקת בטון בגדר של בית פרטי בעקבות פגיעת משאבה בקו מתח גבוה.

מחד"ש נמסר אמש "חייבים לשים סוף לזלזול של חברות הבנייה, של הקבלנים ושל הממשלה בחיי אדם. כמה קל לכל אלה להפקיר את חייהם של המוחלשים ביותר ואפילו לא לתת על כך את הדין? די לקטל בענף הבניין!".

2018-08-15_210339

הפועל הפלסטיני ויסאם מחאמיד, רק בן 28, שנפטר אתמול (צילום: חד"ש)

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, מסר כי "פועלי הבניין משלמים את מחיר הרשלנות בענף הבנייה וכעת קוברים את פועל מספר 28 שנהרג מתחילת שנת 2018 לאחר שנלחם על חייב כמעט שבוע עקב פציעותיו הקשות". בן שמעון קרא ליו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, להתערב בסוגיה ולהכריז על סכסוך עבודה בענף הבנייה, לרבות שביתה בענף עד שהממשלה תנקוט בפעולות מיידיות למיגור תאונות עבודה.

"לאחר שאתמול התבשרנו על מותם של שלושה עובדי בניין, הבוקר נודע כי מת מפצעיו ווסים מחאמיד", נמסר מקו לעובד. "תאונת הבניין בה נפגע התרחשה כאשר משאבת בטון נגעה בקו מתח גבוה, בשעה בה עסק ביציקת גדר. ליקויי הבטיחות החמורים הפכו לעניין שבשגרה בשל אזלת יד מתמשכת של מנהל הבטיחות במשרד העבודה והעומד בראשו, הפועלים במשורה ובדיעבד".

"כשהמקרים מתרבים והקריאה לפעולה נשמעת ביתר שאת, יוצאים הרגולטורים בהכרזות לוחמניות מבטיחים הטלת קנסות גבוהים, אימוץ תקני בטיחות אירופאים לפיגומים וטיפול שורש בתופעה", המשיכו בקו לעובד. "בשעת מבחן אנחנו מגלים כי הצהרות לחוד ומעשים לחוד, וכי מאמצי ארגוני החברה האזרחית לעצור את מגפת המוות באתרי הבנייה נתקלים שוב ושוב בהתנגדות והתנערות מאחריות: רשם הקבלנים אינו מטיל כל סנקציה על חברות בנייה עברייניות, הממשיכות לפעול מחוץ לתחומי התקנות והחוק ולחסוך על חשבון העובדים; משרד העבודה נמנע מפעולה דראסטית בתחום הפיקוח, האכיפה, החקיקה והתקנות; והמשטרה חוקרת זירות בהן נשפך דם אך אינה מתרגמת את ממצאיה להרתעה ארוכת טווח".