מתרבות המחאות ההמוניות ברחבי ארה"ב בעקבות ההרג של האזרח השחור בידי שוטרים

המחאה על רצח הגבר השחור ג'ורג' פלויד בידי שוטר התפשטה הלילה (שבת) לכ-20 ערים ברחבי ארצות הברית, ועימותים בין מפגינים לבין המשטרה פרצו במיניאפוליס, ניו יורק, אטלנטה, דנבר וערים נוספות. העיתון הקומוניסטי הצרפתי "הומניטה" מסר היום כי בצעד חריג הפנטגון הודיע לשתי פלוגות של המשטרה הצבאית להיערך להישלח למיניאפוליס אם המחאות ההמוניות בעיר ימשכו. בעיר כבר פועלים כוחות המשמר הלאומי והמשטרה המקומית.

מפגינים צרים על הבית הלבן, אמש, בוושינגטון (צילום מסך: חדשות סי.בי.אס)

 

לפי שני גורמים המעורים בבקשה החריגה, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ביקש אמש משר ההגנה מארק אספר להציע "פתרונות צבאיים" כדי לעצור את המפגינים במיניאפוליס. "כשהבית הלבן מבקש פתרונות צבאיים, מישהו פשוט פותח מגירה ומציע לו את מה שיש", אמר הגורם לסוכנות אי.פי. אם כוחות צבא אכן יישלחו להתמודד עם ההפגנות במיניאפוליס, זו תהיה הפעם הראשונה שזה קורה מאז 1992. אז, כוחות צבא נכנסה ללוס אנג'לס והתעמתו עם מפגינים שמחו על זיכוי שני שוטרים לבנים שתועדו מכים גבר שחור: רודני קינג – שהפך מאז לסמל למאבק נגד הגזענות ולשוויון בארה"ב.

יצוין שאמש הוטל עוצר כניסות ויציאות על הבית הלבן בוושינגטון, לאחר התקהלות של מפגינים מול שעריו. כמו כן, קהל גדול התאסף גם מחוץ לבניין רשת סי.אן.אן שאחד מכתביה נעצר אתמול בשידור חי.

המחאות, הנמשכות זה ארבעה ימים ללא הפוגה, פרצו ברחבי ארה"ב עקבות הרצח בדם קר של אזרח שחור בידי שוטרים. האזרח אפרו-אמריקאי, ג'ורג' פלויד, נחנק למוות לעיני עוברים ושבים בעת שהיה שרוע על הקרקע בעיר מיניאפוליס, כששוטר כורע ברך על צווארו במשך דקות ארוכות. הרג האזרח שלא התנגד כלל למעצר ושלא ביצע כל עבירה. במהלך תיעוד המקרה, בסרטון שפורסם באופן נרחב בכלי התקשורת וברשתות החברתיות, נראה פלויד בן ה-46 כשהוא שרוע על הכביש כששוטר מונע ממנו לזוז תוך חסימת נתיב האוויר שלו. העצור מתריע מספר פעמים ואומר "אני לא יכול לנשום". הסרטון הקשה הצית את זעמם של האזרחים, שהחליטו לצאת לרחובות בהמוניהם.