מתקפה של הימין שבשלטון נגד תיאטרון יפו בגלל הצגה על האסירים הפלסטינים

מתקפה של הימין שבשלטון נגד תיאטרון יפו בגלל הצגה על האסירים הפלסטינים. מדובר בהצגה "מחברות הכלא", הצצה לתוך עולמם של האסירים הפלסטינים דרך מכתבים שנכתבו לאורך השנים מתוך הכלא הישראלי. ההצגה תועלה ביום ראשון 4 ביוני, בשעה 21:00.
ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) פנה לשרת התרבות מירי רגב (ליכוד) בדרישה "לבדוק את הנושא". פורר כתב לרגב: "אבקש לקבל הבהרות בכמה כסף תומך משרדך בתיאטרון והאם נראה סביר בעיניך שתיאטרון הזוכה לתמיכת המדינה יקיים אירוע לקידום השאיפות הלאומיות הפלסטיניות, ומעניק באירוע במה למי שהורשע בעבירות טרור".

בעקבות המכתב, השיבה רגב שתבדוק את הנושא ותפעל לקיצוץ התמיכה הממשלתית בתיאטרון היהודיערבי. יוצרת ההצגה, עינת ויצמן, הגיבה לדברים ואמרה: "חבר הכנסת פורר והשרה רגב מוזמנים לבוא להצגה ולהתרשם מהתנאים שבהם האסירים מוחזקים". מתיאטרון יפו נמסרה התגובה: "מדובר בהצגה של האמנית המוערכת עינת ויצמן שמתארחת במשכן תיאטרון יפו. תיאטרון יפו מארח במשכנו דרך קבע הצגות אורחות רבות ומגוונות, וכמוסד תרבות שחרת על דגלו הקפדה יתרה על חופש הביטוי האומנותי, התיאטרון אינו מתערב בתכנים אומנותיים, לרבות בתכנים של הצגות אורחות. תיאטרון יפו לא ישתף פעולה עם ניסיונות לסתימת פיות והשתקת קולות קיימים בחברה".

2017-05-26_164832

עינת ויצמן (צילום: תמונע)

באתר התיאטרון נכתב על האירוע: "'מחברות הכלא' כוללות מכתבים אישיים של אסירים פוליטיים מתוך הכלא הישראלי. הכלא, בו עברו כרבע מהגברים הבוגרים הפלסטינים, אינו רק מרחב ענישה אינדיבידואלי אלא גם מרחב בו מתהווים תהליכים חברתיים, מדיניים ותרבותיים. הערב יאפשר הצצה חסרת תקדים לתוך מערכת המחשבות, התקוות, הרעיונות, והמאוויים של הפרויקט הלאומי הפלסטיני".

יצוין שוועדת ההיגוי של פסטיבל עכו לתיאטרון אחר אישרה אתמול (רביעי) את החלטתה החריגה מהחודש שעבר — שהתקבלה באופן תקדימי — להסיר מהתחרות את "אסירי הכיבוש", יצירתה של עינת ויצמן שתוכננה לעלות בפסטיבל הקרוב. בדיון החוזר על ההצגה הועלו בין השאר טענות על כך שהפסטיבל סובל מחוסר גיוון וכן שהמצב בעיר הוא רגיש ולכן על הפסטיבל כאירוע עירוני לתת מענה לתושבים. לאור ההצבעה החוזרת על פסילת הצגתה של ויצמן הודיעו שניים מחברי ועדת ההיגוי שניהלו את הפסטיבל בעבר — פרופ' שמעון לוי והבמאית דניאלה מיכאלי – על התפטרותם ממנה.

ארגון אמנסטי פרסם גינוי לפסילת ההצגה וקרא ליוצרים למחות על ביזוי המורשת של פסטיבל עכו. "למיטב הבנתנו זה מקרה מצער של התקרנפות אישי ציבור וככל הנראה גם של גורמים אמנותיים בכירים", צוין בהודעת התנועה, "נראה שבמקום לגלות אומץ לב ציבורי ומחויבות לחופש הביטוי והיצירה, בוחרים אותם אישי ציבור וגורמים בכירים להיאחז בתירוצים טכניים בלתי תקפים ובטענות מצוצות מהאצבע על 'החרפת מתחים בין אוכלוסיות'".

לאתר תיאטרון יפו:
 http://www.arab-hebrew-theatre.org.il