מתנחל ירה לעברו: הרוג שני בהפגנות הסולידריות עם האסירים הפלסטינים שובתי רעב

הרוג שני בהפגנות הסולידריות עם האסירים הפלסטינים שובתי רעב. מתנחל שנקלע היום (חמישי) להפגנות סמוך לחווארה בשטחים הכבושים ורכבו הותקף באבנים, ירה לעבר מפגינים פלסטינים, וגרם למותו של אחד מהם. צלם של סוכנות הידיעות אי-פי נפצע באורח בינוני.

2017-05-18_201251

מועתז חוסיין הילאל באני שמסה, בן 21, שנהרג היום מירי מתנחל בחווארה (צילום: מען)

 

האירוע החל בהפגנה של כ-200 פלסטינים ליד חווארה. מתנחל מאיתמר נקלע להפגנה, כשרכבו נרגם באבנים, ופתח בירי לעבר המפגינים. לטענתו, המפגינים ניסו להוציא אותו ממכוניתו, הוא חש סכנת חיים ולכן ירה לעברם. מועתז חוסיין הילאל באני שמסה, בן 21, נפצע אנוש מהירי וכעבור זמן קצר נקבע מותו. מג'די א-שתיה, צלם של סוכנות הידיעות אי-פי, נפצע בינוני. שמסה הוא הפלסטיני ה-27 שנהרג מאש כוחות צה"ל או מתנחלים בשטחים הכבושים מאז תחילת השנה.  שמסה הוא גם השני הנהרג בעת הפגנות התמיכה בשובתי הרעב.

ביום שישי האחרון הובא למנוחות סבע נידאל עובייד, בן 23, תושב סלפית בגדה המערבית, שנהרג מירי אש חיה של חיילי צה"ל במהלך הפגנה שנערכה בכפר נבי סלאח בתמיכה באסירים הפלסטינים שובתי הרעב. עובייד היה שנתיים בכלא ישראלי כאסיר פוליטי. כך נרשם המוות הראשון בעקבות שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים, הדורשים זכויות אדם גם בכלאם.

צלמי עיתונות ופעילים שנכחו בעת הריגת עובייד מסרו לסוכנות הידיעות "מען", שההפגנה כבר הייתה לקראת סיום והתקיימה ברובה באזור הכביש שבין הכפר להתנחלות חלמיש, שהשתלטה על מעיין הכפר. במרחק משם התפתחו עימותים בין כעשרים נערים לבין שוטרי מג"ב וחיילים. הנערים ידו אבנים לכיוון החיילים, שהיו רחוקים מעל לחמישים מטר מהם ומוגנים מאחורי שלד של בניין. לדברי עדי הראייה, בשל המרחק הרב הנערים לא סיכנו את החיילים. בתגובה ירו החיילים כמויות גדולות של כדורי גומי וספוג, וגם עשו שימוש רב באש חיה. לפחות שני נערים נפגעו מכדורי הגומי.

 

הצלם מיקי קרצמן, שהיה במקום, דיווח על ירי רב של אש חיה ברובה מסוג רוגר 0.22 (או טוטו),  רובה בו צה״ל עושה שימוש הולך וגובר כאמצעי לפיזור הפגנות והתמודדות עם מיידי אבנים. עובייד נפגע מירי מרובה רוגר במותנו ופונה לבית החולים בסלפית, שם נקבע מותו.  שרית מיכאלי, פעילת "בצלם״, שנכחה במקום סיפרה לאתר "שיחה מקומית", כי הצלף ירה ברוגר כמה פעמים בטרם פגע בעובייד. גם לדבריה לא נשקפה שום סכנה לכוחות.

 

יצוין ששביתת האסירים נכנסה ליומה ה-32, וכי עד כה נוקטים ממשלת נתניהו והשר לביטחון פנים גלעד ארדן עמדה אטומה ואכזרית מול מה שהם מכנים ״שביתת המחבלים״. במקביל מתרבים אירועי התמיכה במאבק האסירים הן בישראל והן בשטחים הפלסטיניים הכבושים. מרואן ברגותי הודיע כי עקב אטימות הממשלה האסירים שוקלים להחריף את מאבקם.

 

עוד על שביתת האסירים הפלסטינים בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמודים 1 ו-4):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2017break/05/G18_2017.pdf