מתחדש משפטה של המשוררת דארין טאטור – לקראת מתן פסק הדין

משפטה של המשוררת דארין טאטור יתחדש בבית המשפט השלום בנצרת מחר (ראשון) בשעה 8:30 בפני השופטת עדי במביליה. לפי המתוכנן התביעה וההגנה ישלימו את סיכומיהן במהלך הישיבה זו, לאחר הגשת הסיכומים בכתב, ויקבע מועד למתן פסק הדין. הפעילים למען טאטור קראו "הנוכחות שלנו בבית המשפט מבטאת סולידריות עם דארין נגד הרדיפות והניסיון להשתיקה, כמו גם הגנה על חופש הביטוי של כולנו".

2018-02-17_155531

דארין טאטור בריאיון בפתח בית המשפט (צילום: אתר הגדה השמאלית)

טאטור נעצרה בביתה ב-2015, ובנובמבר האחרון הוגש נגד טאטור, תושבת ריינה שבגליל, כתב אישום בגין "הסתה לאלימות והזדהות עם ארגון טרור". כל ההאשמות מבוססות על שיר שפרסמה, בשם "התקומם עמי, התקומם נגדם", ועל סטטוסים בעמוד הפייסבוק שלה.

מאז שנעצרה, מתנהלת נגדה מערכה משפטית, שבמסגרתה העידו בבית המשפט שורה של מומחים לשירה ולשפה הערבית, כדי לנתח את מילותיה של המשוררת, שהייתה אלמונית כמעט לחלוטין עד שנעצרה.

עורכת דינה, גבי לסקי, סיפרה ביום חמישי האחרון לערן זינגר ולוסי אהריש בתכנית "מרחאבית" בכאן רשת ב' כי "טאטור מתייחסת בשיר למספר מקרים בהם צעירים פלסטינים נהרגו על ידי יהודים, ומבקשת מעמה להתקומם נגד הדברים האלה". לסקי הסבירה כי הסנגוריה הביאה לבית המשפט חוות דעת של מומחה בנוגע לשפה הערבית: "מה שקורה הוא שאנחנו מעמידים לדין משוררת שכתבה שיר בערבית בקונטקסט של התרבות של איפה שהיא חיה. הוא תורגם לעברית, ועושים 'פליליזציה' על המשמעויות בעיני היהודים שמתרגמים שיר לעברית. יש פה בעיה אינהרנטית". לסקי הוסיפה כי למילה שהיד יש משמעות שונה בתרבות של הפלסטינים.

פרופסור ניסים קלדרון, מבקר ספרות שהתבקש לשמש עד מומחה במשפט כדי להכריע אם בטקסט יש משום הסתה, אמר בתכנית כי "אם זאת הסתה, אנחנו צריכים לשרוף את תולדות השירה העברית ולשכוח את כל מה שלמדנו מהתרבות של עצמנו". קלדרון הוסיף כי אפילו ברוסיה הצארית אף אחד לא חשב שיש להתייחס לשירים כאמירה פוליטית: "יש לשירים מעמד בתרבות, והמעמד הזה משחרר לחצים ומוציא את האנרגיות".

קלדרון אמר כי אין הבדל בין שיריו של המשורר הפלסטיני מחמוד דרוויש לשיר הזה. "זה צעד חשוב שנלמד את יצירתו של דרוויש ולא נתייחס אליו כאל נאום של עראפת". עוד אמר מבקר הספרות כי דורות גדלו על ההתנגדות של ביאליק. אנחנו כל כך חלשים שאנחנו נבהלים משיר?", תהה פרופסור קלדרון.