מתחדשות שיחות השלום בין הממשלה למורדים הקומוניסטים בפיליפינים

נשיא הפיליפינים החדש, רודירגו דוטרטה, הודיע אתמול (שבת) על חידוש הפסקת האש עם המורדים הקומוניסטים בארצו, ללא הגבלת זמן. על כך מסרה סוכנות הידיעות של סין. זאת, לאחר שהמורדים של "צבא העם החדש" הודיעו כי יניחו את נשקם במסגרת חזרתם של שני הצדדים לשולחן המשא ומתן. מחר, יפתחו שיחות השלום מחדש לאחר שבסוף חודש יולי הכריז דוטרטה על הפסקת אש ונסוג ממנה כעבור כשבוע. בשבוע שעבר הנשיא החליט לשחרר מהכלא כ-20 מנהיגי המורדים, ביניהם בניטו טיאמזון ואשתו וילמה; שייקחו חלק במו"מ העומד להתפתח באוסלו.

הממשל מקווה להגיע להסכם עם המורדים ובכך להביא לסיום עשורים של התקוממות עממית מזוינת בהנהגת המפלגה הקומוניסטית של פיליפינים והחזית שהקימה: "החזית הדמוקרטית הלאומית".

2016-08-21_194903

לוחמות ולוחמי צבא העם החדש של הפיליפינים באי מינדנאו (צילום: הומניטה)

על פי התכנון, השיחות יתחילו מחר בשעות הבוקר באחד מבתי המלון של אוסלו, בירת נורבגיה. המדינה הסקנדינבית מנסה לתווך בין הממשלה למורדים מאז 2001. הצדדים כבר נפגשו לפני חודשיים באוסלו, לראשונה מאז שהמו"מ הקודם התפוצץ ב-2011.

על סדר היום של השיחות: הפיכת הפסקת האש מזמנית לקבועה, שחרורם של אלפי אסירים פוליטיים קומוניסטים והקמת מנגנונים לגיבוש פתרון בדרכי שלום. המפלגה הקומוניסטית של הפיליפינים נוסדה ב-1968, לאחר פילוג במפלגה הוותיקה שהוקמה ב-1930 ושפעלה במחתרת נגד הכובש היפני במהלך מלחמת העולם השנייה ואף הקימה כוח גרילה. ב-1969 שנה המפלגה הקימה את "צבא העם החדש", שעל פי ההערכות, מספר לוחמיו כ-10 אלף ועוד רבבות המשרתים כעתודה במסגרת מיליציות מקומיות. ארגון המורדים המזוין פועל ברוב שטחה של הפיליפינים ואילו המפלגה והחזית שלה פועלות בכל המדינה, ובייחוד בערים הגדולות ובאזורי הספר.