משרד החינוך זימן לשימוע את מנהל הריאלי בחיפה בגלל הרצאה על זכויות אדם

משרד החינוך זימן היום (שני) לשיחת שימוע את מנהל בית הספר הריאלי בחיפה, ד"ר יוסי בן דב. זאת בעקבות השתתפות חגי אלעד, מנכ"ל ארגון בצלם, מוקדם יותר בכנס בנושא זכויות אדם שהתקיים במוסד בהשתתפות מאות תלמידים. אתמול הורה שר החינוך יואב גלנט על איסור השתתפות ארגונים לזכויות אדם, בהם ארגון בצלם, בפעילויות במוסדות חינוך.

טראמפ ונתניהו: לא שלום, אלא אפרטהייד (צילום: בצלם)

גלנט הנחה לבטל אירוע מסוג זה במסגרת מכתב ששלח אתמול למנכ"ל משרדו, עמית אדרי, ולמנהלי המחוזות, בו דרש לאסור על כניסתם לבתי הספר של ארגונים "הפועלים בסתירה למטרות החינוך הממלכתי, ובכלל זה כינויה של מדינת ישראל בכינויי גנאי שקריים או אמירות נגד היותה של ישראל מדינה יהודית, ציונית ודמוקרטית או פעולה כנגד חינוך לשירות משמעותי בצה"ל או פעולות המיועדות לפגוע או לבזות את חיילי צה"ל בעת או לאחר שירותם".

במכתב ששיגר למנכ"ל הוא כתב כי "לא נאפשר לארגונים המכנים את מדינת ישראל 'מדינת אפרטהייד' להרצות בפני תלמידים העומדים בפני גיוס לצה"ל. הנחיתי את מנכ"ל המשרד ומנהלי המחוזות והאגפים לאסור על כניסתם של ארגונים אלו למערכת החינוך".

"בית הספר הריאלי בחיפה דוגל בפלורליזם, חופש הביטוי וחופש הדעה", הבהירו במוסד החינוכי. "במסגרת זו כבר שנים ארוכות אנו חושפים את תלמידינו למגוון רחב של דעות מכל קצוות הקשת בחברה הישראלית, ויחד עם זאת מכבדים את זכותם של התלמידים להביע את דעתם". עוד הוסיפו בריאלי כי "אנו גאים ללא קשר לדעותיהם הפוליטיות במעורבותם הגבוהה של תלמידינו בסוגיות הנמצאות בליבת סדר היום של החברה הישראלית, תוך קיום שיח מכובד ומכבד ובכוונתנו להמשיך במסורת זו, שאת תוצאותיה ניתן לראות במיקומם של בוגרינו בקדמת העשייה בישראל, גם בשנים הבאות".

לדברי ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) "שר הבורות רוצה למנוע מארגוני זכויות אדם כניסה. אחרי שהמשרד הנחה ללמד כי העברית היא השפה הרשמית היחידה, ואחרי השמטתו של המיעוט הפלסטינים אזרחי המדינה מלימודי האזרחות, מבקש גלנט לצנזר את המציאות. כך שומרים על עליונות ואדנות. את חומות האפרטהייד רואים גם מבעד לחומות בית הספר, גלנט". ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) הוסיף "פקודתו של גנרל החינוך היא ההוכחה הטובה ביותר למה שהוא מנסה להסתיר. מדינה שמחזיקה מיליונים תחת שלטון צבאי ופוגרומים של מתנחלים, מדינה שחוקקה את חוק הלאום הגזעני והורסת בתי ערבים באופן שיטתי, מדינה שבכוחנות מנסה להסתיר את פשעיה, היא מדינת אפרטהייד במלוא מובנה המזוויע של המילה".

גם בארגון אמנסטי אינטרנשיונל תקפו את שר החינוך: "מה כל כך חשוב לך להסתיר מהתלמידים, השר גלנט? מי שחושש מדיון או ויכוח בוחר בהשתקה ובאנטיחינוך". לדברי הארגון, "ההחלטה למנוע מארגונים שחושבים שונה משר החינוך היא מבזה כלפי תלמידי ומורי ישראל, מערכת החינוך ככלל ובית הספר הריאלי בפרט, אבל היא עומדת בעקביות עם הנטייה הכושלת והמסוכנת של ממשלות ישראל לדחות כל ביקורת כלפיהן".