משרד הבריאות הורה לבתי החולים להפסיק להשמיד ראיות לאונס

הוועדה לקידום מעמד האישה לשוויון מגדרי קיימה ביום שני דיון נוסף בנושא איסוף ושימור ראיות פורנזיות במקרים של נפגעות ונפגעי תקיפה מינית. הוועדה בראשות ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) החלה לדון בנושא בינואר 2017.  מאז עמדה בקשר עם משרדי הממשלה הרלוונטיים, קיימה פגישות וסיירה במרכזים האקוטיים בבתי החולים, הקולטים נפגעות ונפגעים לאחר התקיפה.

2018-05-09_212005

 ראיות פורנזיות הן ראיות מדעיות המשמשות בחקירת פשעים ובהליך המשפטי דוגמת תאי עור, שערות, דם, זרע וחומרים ביולוגיים אחרים. במקרה של עבירות מין בהם הנפגעת מגישה תלונה מידית במשטרה, הדגימות מועברות למשטרה ונשמרות במעבדות מז"פ. כאשר אין תלונה מידית נוהל משרד הבריאות קובע שיש לשמור את הדגימה למשך שלושה חודשים. לאחר תקופה זו, בתי החולים רשאים להשמיד את הדגימות, שיכולות לשמש כראיות בתלונה עתידית, בכפוף להסכמת הנפגע או הנפגעת. עם זאת, מדיוני הוועדה עולה כי בפועל איסוף, שמירת הדגימות והשמדתן מתבצעים באופן לא אחיד ולא עקבי בבתי החולים השונים, ערכות מושמדות ללא ידיעת הנפגעות ואין מעקב או פיקוח ברור על הנושא.

נפגעת שהגיעה לבית חולים בו אין מרכז אקוטי לאחר שסוממה ב"סם האונס" סיפרה בדיון: "עשיתי הכל נכון, הגעתי לבית החולים לאחר שסוממתי ולפני שאיבדתי את ההכרה. מי שהגיעו איתי עמדו על כך שיילקחו ממני כל הבדיקות במטרה להוכיח שסוממתי ואכן כך היה. שלושה שבועות אחר כך גיליתי שהדגימות שלי מעולם לא הגיעו למעבדה. במשטרה הבהירו לי שאני חייבת את הבדיקות האלה כדי להתקדם בהליכים. כשביקשתי לשלוח אותן לבית חולים אחר נאמר לי שהם לא יודעים איפה הן".

בהתייחס למצב הנוכחי אמרה ח"כ תומאסלימאן כי "אם המחוקק קבע שההתיישנות על עבירות מין היא 7 שנים אז צריך לשמור על הראיות לפחות 7 שנים ולשמר את זכותה של הנפגעת להתלונן". עוד ביקשה לברר מדוע לא מופק דנ"א מכלל הבדיקות שנלקחות, גם כאשר לא מוגשת תלונה. לדבריה "אני מבינה שעדיין לא הוסכם מי הגוף שאחראי על שימור הראיותהמשטרה, משרד המשפטים או משרד הבריאות, אבל אין חולק על כך כשיש את התוצאות ניתן לשמר אותן לעד".

ד"ר זהר סהר לביא, ממשרד הבריאות הודיעה בדיון כי "בימים אלה אנחנו נמצאים בסיום ניסוח הנחיות חדשות בנושא. אכן יש עדיין שאלות פתוחות לגבי אופן שמירת הראיות. עם זאת, לאחר הדיון הקודם בוועדה בתי החולים קיבלו הנחיה שלא לזרוק את הערכות. יו"ר הוועדה בירכה על ההנחיה החדשה ואמרה כי "זה מראה שיש תקווה, שאם נאבקים על משהו אפשר להביא לשינוי. בימים כאלו זה לא מובן מאליו". בתום הדיון היא סיכמה כי היא ממליצה בכל זאת לבחון בחיוב את האפשרות להפקת דנ"א מכלל הדגימות שכן הדבר יביא לפתרון בעיות רבות שהועלו. כמו כן, ביקשה להרחיב את פריסת המרכזים האקוטיים כך שיינתן מענה גיאוגרפי רחב וטוב יותר לנפגעים, תוך מתן מעטפת מלאה ומקצועית לצרכיהם.