משרד הביטחון מסרב לגלות מסמכים על הקשרים הביטחוניים עם החונטה בצ'ילה

דיון נוסף בעתירה שהגישו לילי טראובמן, תמרה סנטוס טראובמן ודניאל סילברמן, בדרישה לחשוף את כל המסמכים מהקשר הביטחוני והדיפלומטי בין מדינת ישראל למשטר פינושה יתקיים ביום חמישי הקרוב, ה-7 בספטמבר, בשעה 13:00, בבית המשפט המחוזי בתלאביב, בפני השופטת ארנה לוי. במהלך 17 השנים בשלטון, תחת הכרזה מתמדת על מצב חירום או מצב מצור, החונטה הצבאית הפרואמריקאית של הגנרל אוגוסטו פינושה ניהלה מלחמה פנימית אינסופית נגד אזרחי צ'ילה. כ-3,200 אזרחים ואזרחיות נרצחו או הועלמו, וכ-40,000 איש עברו עינויים. משטר פינושה הביא את העינויים לשיא חדש של אכזריות שלא היה מוכר כמותו בהיסטוריה המודרנית.

1

הפגנה ב-11 בספטמבר אשתקד, בעיר סנטיאגו, לציון ההפיכה הצבאית ב-1973. בידי המפגינים: תמונות של "נעדרים" בעת השלטון הצבאי (צילום: אל סיגלו)

מדינת ישראל הכירה רשמית בחונטה של פינושה כבר כעשרה ימים לאחר ההפיכה העקובה מדם ב-11 בספטמבר 1973, ועל אף שרב הנסתר על הגלוי במערכת היחסים בין המדינותלא מעט פרטים פורסמו לאורך השנים. כיום ידוע כי אף אם ישנן מדינות נוספות שמכרו נשק למשטר פינושה, הרי ששיתוף הפעולה, והתמיכה הצבאית והדיפלומטית מצד מדינת ישראל, היו מבחינת היקפם וחשיבותם מבין המשמעותיים ביותר לחונטה. ממסמכים  ועדויות  שנחשפו בארה"ב, בישראל ובצ'ילה, מעידים כי מדינת ישראל נתנה לכוחות הביטחון של החונטה אימונים, רובים, וציוד נגד הפגנות, לצורך מלחמה פנימית זו. לצה"ל היה נציג קבוע שישב בזמן החונטה בסנטיאגו.

גם אם מדינת ישראל לא הייתה מעורבות בהפיכה הרצחנית שהעלתה את פינושה לשלטון, אין צל של ספק כי שיתוף הפעולה של ישראל בהיבטים שונים היה חיוני לחיזוק ולשימור כוחה של החונטה במשך 17 שנים. מסמכים סודיים שנחשפו בארה"ב, חשפו כי ארה"ב הזהירה את ישראל שהסיוע הצבאי שנתנה למשטר פינושה עלול לפגוע במעבר לדמוקרטיה שםלדברי עו"ד איתי מק שהגיש את התביעה "בתחילה משרד הביטחון הודיע לנו כי מצא עשרות אלפי מסמכים מהקשר הביטחוני בין מדינת ישראל לחונטה של פינושה, אך סירב לבדוק את אפשרות חשיפתם לציבור, בטענה להעדר כוח אדם וזמן. בעקבות לחץ בית המשפט, משרד הביטחון הסכים לבדוק 600 מסמכים משנות ה-70, ולאחר בדיקה ממושכת מסר לנו רק מסמכים בודדים על ביקור גומלין של צוות רופאים צבאיים מצ'ילה, לאחר שרופאים צבאיים ישראלים ביקרו בצ'ילה – חשיפת מסמכים העוסקים בשליחת רופאים צבאיים בלבד, הינה עלבון לשכל הישר. לנוכח הראיות החדמשמעיות לסיוע הביטחוני שישראל נתנה למשטר פינושה, הניסיון להציג את טיב היחסים כסיוע הומניטארי, הינו פוגעני לא רק כלפי העותרים, אלא כלפי כלל הציבור בישראל ובצ'ילה".

מעבר לסימני השאלה כיצד ייתכן שאין מסמכים לגבי המשפחות טראובמן וסילברמן – דניאל סילברמן, לילי טראובמן ותמרה סנטוס טראובמן הוצאו מצ'ילה בעזרת מדינת ישראל, ארנסטו טראובמן ודויד סילברמן שנעלמו היו מוכרים היטב בצ'ילה, ונציג של מדינת ישראל ביקר בבית המעצר שבו עונה דויד סילברמן והוציא משם עצור יהודי אחר – הדבר מוכיח כי משרד הביטחון וכל הגורמים הקשורים אליו (כולל צה"ל, נספח צה"ל בצ'ילה, והתעשיות הביטחוניות הישראליות) התעסקו בסחר בנשק נטו, לא התעניינו בגורל היהודים והאזרחים שם, לא דנו כלל במצב הנרדפים והפרות זכויות האדם עם משרד החוץ וגורמים ישראלים אחרים, וגם לא העלו אותו בפגישות שקיימו עם נציגי החונטה של פינושה. "באופן דומה, קיבלנו לאחרונה הודעה ממשרד הביטחון כי אין שום מסמך ברשותו המזכיר נעלמים, נרדפים, מחנות מעצר ועינויים בארגנטינה. ההודעות ממשרד הביטחון שקיבלנו הן לגבי צ'ילה והן לגבי ארגנטינה, מחלישות את הטענה כי הסחר בנשק של מדינת ישראל עם משטרים רצחניים באמריקה הלטינית, התייחס למצב זכויות האדם ונועד בעיקר כדי לסייע לקהילות היהודיות שם. בית המשפט יצטרך להכריע אם סירוב משרד הביטחון לבדוק את סיווג עשרות אלפי המסמכים שברשותו, וכן לחשוף כ-600 מסמכים שכבר נבדקו, הגיוני לאור החשיבות הציבורית העצומה", הוסיף עו"ד מק שהזמין את הציבור להשתתף בישיבת בית המשפט.