משפטנים ומרצים מתנגדים לבליץ החקיקה האנטי-דמוקרטית של מפלגות הימין

יותר מ-150 מרצים וחוקרים בכירים במשפטים הודיעו הבוקר (רביעי) כי הם מתנגדים לשינויים הדרמטיים להחלשת מערכת המשפט, שנידונים כיום במסגרת המו"מ הקואליציוני. בין החותמים שמות בולטים, לרבות דיקאנים בעבר ובהווה של הפקולטות המובילות למשפטים, הפרופסורים ברק מדינה, מני מאוטנר, אייל גרוס, איל בנבנישתי, סוזי נבות, ידידיה שטרן, רון חריס ועוד. "כולנו מאוחדים בדעה המקצועית שחלק מהתוכניות המקודמות, לפי הדיווחים, במסגרת המשא ומתן הקואליציוני, הן יוזמות מסוכנות ביותר שיסבו נזק בלתי הפיך לשלטון החוק ולמסגרת הדמוקרטית של ישראל".

2019-05-22_211542

המרצות והמרצים למשפטים מסרו כי הם "מייצגים מגוון של עמדות פוליטיות והשקפות חוקתיות, לרבות פרופסורים הידועים בהתנגדותם לאקטיביזם שיפוטי". על פי הרשימה של המרצים שצורפה הם מפקולטות שונות באוניברסיטאות ומכללות. המרצים מתנגדים ל"בליץ החקיקתי" שמטרתו, על פי פרסומים, להעביר שינויים דרמטיים במבנה השלטון בישראל, וזאת באופן שאינו מאפשר התייעצות רחבה, דיאלוג בין הרשויות ושקילת ההשלכות של אותם שינויים. "אנו מוטרדים על כן גם מהתהליך המסתמן לנגד עינינו. אי אפשר להתעלם מכך, שהשינויים המוצעים נגועים, בין היתר, בשיקולים פסולים – כאלה הנוגעים לרצון להגן על נבחרי ציבור מסוימים מפני הליכים משפטיים – ונקודה זו מכתימה בכתם של שחיתות שלטונית את כל המהלך החקיקתי", מסרו.

עוד נכתב בהודעה מטעם המרצים והמרצות: "יש בינינו דעות שונות בנושאים כגון שפיטות, ביקורת שיפוטית והיחסים הראויים בין הכנסת, הממשלה ובית המשפט. אולם כולנו מאוחדים בדעה המקצועית שחלק מהתוכניות המקודמות, לפי הדיווחים, במסגרת המשא ומתן הקואליציוני, הן יוזמות מסוכנות ביותר שיסבו נזק בלתי הפיך לשלטון החוק ולמסגרת הדמוקרטית של ישראל".

כמו כן, השבוע התארגנה מחאת עורכי הדין המופנית בין היתר נגד יוזמת מפלגות הימין, ובראשן הליכוד, להרחיב את פסקת ההתגברות בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, באופן שיאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שפסל בג"ץ; ונגד הכוונה המסתמנת לתקן את חוק החסינות לחברי הכנסת, כדי למנוע הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. בנוסף, כפי בקרוב יצא המאבק מכותלי מקצוע עריכת הדין, ויצטרפו אליו בעלי מקצועות נוספים שאינם משפטנים, ובהם רופאים בכירים, מורים וחוקרים מהאקדמיה.