משפטנים ומרצים בקליניקות המשפטיות האקדמיות מתנגדים לקוד האתי

משפטנים וסטודנטים למשפטים, מנחות ומנחים אקדמאיים מקליניקות משפטיות מרחבי הארץ פרסמו אתמול (ראשון) גילוי דעת נגד הקוד האתי המוצע על ידי ממשלת הימין.

2017-06-19_202542

הפגנה נגד הקוד האתי, בשבוע שעבר, באוניברסיטת תלאביב (צילום: הטלוויזיה החברתית)

בגילוי הדעת הם מדגישים "אנו מביעים את התנגדותנו החד משמעית לקבלת 'הקוד האתי' המוצע בכלל ולסעיף ב(6) הנוגע לחינוך הקליני בפרט. התנגדותנו הינה חלק בלתי נפרד ממאבקם של המוסדות האקדמאים כולם כנגד הקוד האתי המוצע ולמען החופש האקדמי של כל מרצה ומרצה במוסד".

עוד נכתב ש"אין כלל אפשרות לחנך חינוך שהוא בלתי פוליטי. כל לימוד של משפט, ותחומי דעת נורמטיביים אחרים, הוא מעצם טבעו פוליטי במובן הרחב (ולא פוליטי במובן מפלגתי צר), כלומר עוסק בסוגיות יסוד בציבוריות הישראלית, שבהן עוסקות גם המערכות הפוליטיות – נושאי דת ומדינה, טוהר השלטון, זכויות האדם, ועוד. הצגתו של דיון אקדמי ביקורתי בתחומים אלו כפסול מבטאת חוסר הבנה בסיסי של שדה החינוך המשפטי, ונועד להשתיק קולות ביקורתיים. החינוך הקליני המשפטי נמצא בליבת החינוך המשפטי בישראל ובעולם, ומהווה רכיב חיוני בו. הוא מאפשר לסטודנטיות ולסטודנטים הצצה אל עולם המעשה המשפטי, ומעודד שיח ביקורתי באשר לפער שבין המשפט עלי ספר לבין המשפט בעולם הממשי. בתוך כך, הקליניקות חרתו על דגלן קיום של שיח פתוח הנותן מקום חשוב לדיון וויכוח ביקורתי לסטודנטיות ולסטודנטים בעלי עמדות שונות. ברוח הדברים הללו, נקיים בימים אלו דיונים עם הסטודנטיות והסטודנטים על חשיבותו של החופש האקדמי וגבולותיו".

עשרות החותמים פועלים במסגרות קליניקות משפטיות באוניברסיטאות העברית, בר אילן, חיפה, תלאביב, המסלול המשפטי במכללה למינהל, המרכז הבינתחומי הרצליה והמכללה האקדמית נתניה.

גם האגודה הישראלית ללימודי יפן (איל"י) פרסמה גילוי דעת ובו התנגדות "לקוד המונע ממרצות ומרצים להביע דעות פוליטיות באקדמיה. האגודה הישראלית ללימודי יפן היא ארגון הפועל לקידום לימודי יפן בישראל. אמנם, בדרך כלל, איננו עוסקים במישרין בסוגיות פוליטיות הקשורות בישראל, אולם לדעתנו הדרישה להימנע 'מכל פעילות שיש בה תמיכה ישירה בעמדה מסוימת במחלוקת ציבורית מוכרת' עלולה לפגוע באופן משמעותי ביכולתנו לממש את מטרות האגודה, שכן לא מעט מפעילתנו עוסקת בתחום ההשוואתי, ויש בניתוח של החברה היפנית אלמנטים ברורים שיש בהם תמיכה ישירה או עקיפה בעמדה מסוימת במחלוקת ציבורית מוכרת. אנו גורסים שאיסורים מסוג זה עלולים לפגוע בליבתה של העשייה האקדמית כמו גם ביכולתנו לדון בנושאי מקבילים ובהשוואות ביןתרבותיות שאנחנו מקיימים עם הסטודנטים שלנו. בנוסף, כאנשי אקדמיה אנחנו מאמינים שבקוד האתי המוצע ישנה פגיעה במהותו של החופש האקדמי ברמה הבסיסית ביותר ואיננו יכולים להתעלם מהחשש שהקוד הוא רק שלב ראשון בהתדרדרות חופש הביטוי בישראל. על ההודעה חתמו הפרופסורים רותם קובנר ואהוד הררי.