משלחת מק"י בוועידת השמאל האירופאי שנערכה במדריד

שני חברי הלשכה הפוליטית של המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) – ח"כ עפו אגבריה וג'אבר חורי – השתתפו בשבוע שעבר בוועידה הרביעית של מפלגת השמאל האירופי, שנערכה במדריד, בירת ספרד. מפלגת השמאל האירופי הוקמה ב-2004 על מנת לאגד את מפלגות השמאל הרדיקלי והמפלגות הקומוניסטיות ביבשת. עם המייסדות נמנות: המפלגות הקומוניסטיות של צרפת ושל ספרד, מפלגת השמאל של גרמניה (די לינקה), ומפלגת סינאספיסמוס ביוון (אשר כיום נקראת  "סיריזה").
בוועידה השתתפו 300 צירים, המייצגים את 26 המפלגות המאוגדות כיום במסגרת מפלגת השמאל האירופי. לרבות ממפלגות אלה יש ייצוג בפרלמנט האירופי, שם יש לסיעת השמאל 27 חברי פרלמנט (מתוך 754 חברי פרלמנט בסך-הכול). בחודש מאי 2014 צפויות להתקיים בחירות לפרלמנט האירופי, ובמפלגת השמאל האירופי מעריכים כי יזכו לגידול משמעותי בתמיכה במדינות השונות.

2013-12-20_171218

על בימת הוועידה במדריד: ראשי מפלגת השמאל האירופאי ביניהם היו"ר פייר לורן ולצידו מועמד המפלגה לראשות מוצעת אירופה: אלכסיס ציפראס (צילום: מונדו אובררו)

הוועידה החליטה כי מנהיג סיריזה, אלכסיס ציפראס, יהיה מועמד השמאל לנשיאות הנציבות האירופית, שהיא הרשות המבצעת של האיחוד האירופי והיוזמת של מרבית תקנותיו. כמו כן, הנציבות אחראית על קיום אמנות שונות ועל ניהולו השוטף של האיחוד. הנציבות מונה 29 חברים, אחד מכל מדינה החברה באיחוד האירופי, ובראשה עומד נשיא, הנבחר בידי הפרלמנט האירופי. בהחלטה להריץ את ציפראס תמכו 84% מצירי הוועידה.
שאלה נוספת אשר נידונה בוועידת מפלגת השמאל האירופי, היא המשך כהונתו של מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הצרפתית, פייר לורן, המשמש כיום כיו"ר מפלגת השמאל האירופי. הוא זכה בתמיכת 74% מהצירים, וימשיך לכהונה נוספת.
הוועידה קיבלה שורה של החלטות, ובכלל זה: ניתוח של המשבר הקפיטליסטי הפוקד את היבשת; סולידריות עם העם הקובני, אשר נתון מזה עשרות שנים תחת מצור ששהטיל עליו האימפריאליזם האמריקאי; ולמען מדינה פלסטינית עצמאית, בצד מדינת ישראל.
הוועידה קראה לפעול לסגירת בסיסי צבא של מדינות אירופיות הנמצאים מחוץ ליבשת אירופה עצמה, לביטול הסכם הסחר החופשי בין האיחוד האירופי לבין ארה"ב, ולביטול הסכם הסחר עם ישראל, בשל הפרות זכויות האדם החוזרות ונשנות מצד הממשלה הישראלית.
במצע שאימצה הוועידה, קוראת מפלגת השמאל האירופי להתמודדות שמאלית וחברתית עם המשבר הכלכלי, תוך יצירת תעסוקה ואימוץ מודל פיתוח כלכלי שהוא סביבתי וסולידארי. המצע שולל את התפיסה הניאו-ליברלית, לפיה יש לאמץ תכניות צנע, ומגדירה תפיסה זו כ-"קטסטרופה הומניטארית".
נוסף לנציגי מק"י, בוועידה השתתפו אורחים מ-15 מפלגות ותנועות שמאל מרחבי העולם, ובכלל זה: המפלגה הקומוניסטית הקובנית, מפלגת טודה (ההמונים) של איראן, ומפלגת העם הפלסטיני.
ח"כ אגבריה נשא דברים בפני הוועידה, והתייחס לאופן בו המשבר הקפיטליסטי העולמי מתבטא בישראל, ולניסיונות הממשלה – המייצגת את האינטרסים של ההון – להעמיק את הניצול של העובדים. הוא תיאר כיצד מבקש הימין בישראל לחוקק חוקים גזעניים, העלולים להפוך את ישראל למדינת אפרטהייד.