קובה מובילה במאבק באבולה

בתחילת ספטמבר, בתגובה למשבר האבולה במערב אפריקה, הודיעה ארצות-הברית כי תשגר לליבריה חיילים,  אשר יעסקו בבניית מרפאות ובהכשרת אנשי צוות. בעוד ארה"ב שולחת חיילים, שכנתה מדרום, קובה, הודיעה כי תשלח רופאים.

בתחילת ספטמבר, מנתה משלחת הסיוע הקובני 165 מומחים ועובדי סיוע. בהודעה לעיתונות של ארגון הבריאות העולמי (WHO) נמסר כי "קובה ידועה בזכות ניסיונה הרב בהכשרת צוותים רפואיים, וכן בשיגור משלחות סיוע לכל מקום בעולם. כ-50 אלף עובדי רפואה ב-66 מדינות, ובהם רופאים ואחיות, הוכשרו בקובה".

לפני כחודש, הודיעה משרד הבריאות הקובני כי ישלח 300 רופאים נוספים לליבריה ולגינאה, כדי להיאבק במחלת האבולה הקטלנית, אשר גבתה את חייהם של למעלה מ-4,500 בני אדם. לאחר הגעתה (23.10), המשלחת הקובנית היא משלחת הסיוע הגדולה ביותר, שכן היא כוללת יותר אנשים אפילו ממשלחת הצלב האדום. עוד נמסר, כי כל אנשי הרפואה הנשלחים לאפריקה עוברים, בטרם יציאתם, קורס מיוחד במכון לחקר המחלות הטרופיות שבבירה הוואנה.

2014-10-23_205945

רופא קובני מנופף בדגל ארצו בשדה התעופה של בירת סיירה ליאון (צילום: "גראנמה")

הרופאים והאחיות, שטסו במטוס של חברת התעופה הלאומית "קובנה", נחתו בשדה התעופה בליבריה כשהם מנופפים בדגלי קובה. שגריר קובה בליבריה, חורחה פרננרו לפברה ניקולאס, אמר: "אנחנו לא יכולים לראות באפס מעשה את סבלם של אחינו מאפריקה בזמנים קשים אלה, ואנחנו בקובה משלבים עמם ידיים". שר החוץ הליברי, אוגוסטין כפאה נגאפואן, קיבל את פני משלחת הסיוע בשדה התעופה, ואמר כי הרופאים הקובנים, נוסף למאבק באבולה, הגיעו גם כדי לחזק את מערכת הבריאות הציבורית בארצו.

מנהיג המהפכה הקובנית, פידל קסטרו, פרסם מאמר (18.10) בעיתון "גראנמה" של המפלגה הקומוניסטית הקובנית, ובו קרא לשיתוף פעולה בינלאומי נגד מחלת האבולה, ובכלל זה שיתוף פעולה בין ארה"ב לבין קובה.

"צוותי הרפואה הקובניים הולכים לכל מקום במטרה להציל חיים, אפילו תוך סיכון חייהם שלהם", כתב קסטרו. לדבריו, הסיוע הרפואי הקובני הוא ביטוי לסולידריות אנושית אשר אינה תלויה באינטרסים כלכליים.

בהוואנה התקיימה לפני כשבועיים פגישה בהשתתפות נצגיי ונצואלה, אקוודור ובוליביה, יחד עם ארגוני בריאות בינלאומיים, כדי לדון בדרכים לגייס סיוע נוסף למדינות הנגועות בנגיף. יש לציין כי מאמציה של קובה להילחם במגפה העולמית כבר זכו בשבחים מפיו של מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, אשר צוטט כאומר כי קובה מהווה דוגמא לשאר העולם, בכך ששלחה יותר רופאים ואחיות מאשר ארצות גדולות ועשירות ממנה. יחסית לגודל האוכלוסייה שבאי הסוציאליסטי (פחות מ-11 מיליון תושבים), קובה היא המדינה שהעניקה את הסיוע הרב ביותר למדינות אפריקה על מנת למגר את המגפה.