משטר ארדואן הדיח את ראשי העיר הכורדים שבדרום מזרח טורקיה

משטרו של ארדואן בטורקיה הדיח אתמול (שני) את ראשי עיר בשלוש ערים שנשלטו על ידי מפלגת העמים הדמוקרטית (HDP) קואליציה של תנועות כורדיות, מפלגות שמאל ופעילים ממוצא ערבי וארמני. השלושה, ראשי ערים בדיארבקיר, בוואן ובמרדין, יוחלפו בידי המושלים במחוזות שבהם שוכנות הערים הללו. השלושה נאשמים, בין היתר, "בחברות בארגון טרור ובהפצת תעמולת טרור", כך הבוקר העיתון הקומוניסטי הצרפתי "הומניטה".

אסיפה ציבורית של מפלגת העמים הדמוקרטית ((HDP בעיר ואן (צילום: הומניטה)

המשטר הטורקי הדיח מאז 2016 עשרות ראשי עיר בדרוםמזרח המדינה, שבו קיים רוב כורדי, בשל קשריהם לכאורה למפלגת הפועלים של כורדיסטן והחליפה אותם בנציגים מטעם המדינה רובם ככולם קשורים בשירותי הביטחון. עוד נמסר ממשרד הפנים על מעצרם של 418 פעילים ב-29 מחוזות שונים.

לפני הבחירות המקומיות במרץ, הזהיר הנשיא רג'פ טייפ ארדואן כי ראשי עיר של מפלגת העמים הדמוקרטית עשויים להיות מודחים, אם ינצחו, בדומה לקודמיהם בתפקיד. המפלגה אמרה כי ראשי הערים הודחו "בשל צו המבוסס על שקרים והצדקות לא חוקיות". הנהלת המפלגה, שרובה יושבת בבתי הכלא יחד עם רוב חברי הסיעה בפרלמנט באנקרה, מסרה כי "זאת הפיכה פוליטית חדשה וברורה, זו עמדה ברורה ועוינת נגד הרצון הפוליטי של העם הכורדי". עוד אמרו במפלגה כי שלושת ראשי הערים זכו לתמיכה של 53% עד 63% מהקולות בערים שלהן וביקשו ממפלגות אחרות להתגייס לעזרתם. "זאת לא רק בעיה של ה המפלגה ושל העם הכורדי. זאת בעיה של כל תושבי טורקיה והכוחות הדמוקרטיים", הדגישו.