משטרת טורקיה תקפה הלוויית משפטנית שנפטרה לאחר 238 ימי שביתת רעב

משטרת איסטנבול השתמשה אתמול (שבת) בגז מדמיע ופיזרה בכוח רב מאות בני אדם שהגיעו לבית קברות בצפון העיר כדי להיפרד מעו"ד לזכויות אדם, אברו טימטיק (Ebru Timtik), שהורשעה על ידי משטר ארדואן ומתה ביום חמישי – 238 ימים אחרי שהכריזה על שביתת רעב בכלא. עו"ד טימטיק, ילידת 1978, הייתה חברה באיגוד עורכי הדין המתקדמים, שלטענת המשטר מקורב לארגון שמאל מרקסיסטילניניסטי שהוצא מחוץ לחוק. על כך מסר העיתון הצרפתי "הומניטה".

עו"ד אברו טימטיק (בעיגול אדום) בהפגנה שנערכה באיסטנבול לפני ארבע שנים (צילום: סול)

בית משפט באיסטנבול גזר אשתקד עונשי מאסר על 18 עורכי דין, כולל טימטיק, באשמת "הקמה וניהול של ארגון טרור". טימטיק נעצרה בספטמבר 2018 ונגזרו עליה 13 שנות מאסר וחצי. בפברואר היא ועורכי דין אחרים פתחו בשביתת רעב. בחודש יולי טימטיק ועורך דין נוסף, אייטאק אונסאל, הועברו לבית החולים כשמצבם הידרדר. השניים צרכו רק ויטמינים ונוזלים. דו"ח מאותה העת קבע שמצבה של טימטיק לא מאפשר להחזיק אותה בכלא. חבריה של עו"ד טימטיק סיפרו שהיא שקלה רק 30 ק"מ כשמותה נקבע בחמישי בערב. מפלגות השמאל בטורקיה תקפו את השלטונות בעקבות מותה של טימטיק, וגם באיחוד האירופי ובארגונים בינלאומיים של עורכי דין פרסמה גינויים.

על פי עיתוני השמאל באיסטנבול, המשטרה השתמשה אתמול בגז מדמיע כשחבריה ותומכיה של טימטיק הגיעו לבית הקברות בו הובאה למנוחות ופרחים וגלימת עו"ד הונחו על קברה. הקהל קרא "תחי אברו טימטיק" ו"המשטר הרצחני יישא באחריות". שוטרים חמושים שחבשו קסדות איימו להכות את הקהל אם לא יפסיק לצעוק. כשטקס ההלוויה הסתיים השוטרים רדפו אחרי המשתתפים בהלוויה. המחאות החלו מוקדם יותר כשהשוטרים, שהגיעו עם רכבים משוריינים, התעמתו עם תומכיה של טימטיק בכמה אזורים באיסטנבול. זאת, בשל חששם של חבריה של טימטיק שתיקבר בחשאי. שביתות רעב בבתי הכלא בטורקיה נפוצות למדי כצעד מחאה שמשמש בעיקר פעילי שמאל. ב-5 במאי האחרון, מת באיסטנבול הגיטריסט איבראהים גוקצ'ק בתום שביתת רעב בת 323 יום. בשנה שעברה אלפי אסירים שמחו על תנאי מעצרו של המנהיג הכורדי עבדאללה אוצ'לאן הפסיקו את שביתת הרעב שלהם אחרי כ-200 יום.

עוד על שביתות רעב בכלא הטורקי, בגיליון "זו הדרך" 22, עמ' 6:

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/05/G22_2020.pdf