משטרת הפיליפינים רצחה בדם קר תשעה פעילי איגודים מקצועיים קומוניסטים

המדיניות העקובה מדם שהנהיג נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרטה, גבתה ביום ראשון האחרון את חייהם של תשעה פעילים קומוניסטים באיגודים המקצועיים. שוטרים הגיעו לבתיהם של הפעילים, הוציאו אותם בכוח ורצחו אותם. משטרת מנילה מסרה כי "כוחות הביטחון הרגו, תוך ניהול קרב יריות, תשעה טרוריסטים מבוקשים הקשורים במפלגה הקומוניסטית שבמחרת". אך קרובים משפחתם מסרו שאין כל אמת הדיווח ושמדובר "בטבח פעילים שהקדישו את חייהם לקידום מעמד העובדים". התשעה היו מראשי "קואליציית ה-1 במאי" באיגודים המקצועיים שהיא חלק מחזית באיין השמאלית שהמיוצגת בפרלמנט.

אשתו של עמנואל "מאני" אסונסיון סיפרה לעיתונאים כי שוטרים הגיעו לביתם שבפרברי מנילה וביקשו לשוחח עמו. אסונסיון דרש לקבל לידיו צו המעצר או צו חיפוש ובתגובה השוטרים הוציאו אותו בכוח ורצחו אותו בקרבת ביתו. מאז יום ראשון נמשכות ההפגנות ברחבי הפיליפינים בדרישה לחקור את מעשי הרצח ולהעמיד לדין את השוטרים.

יצוין שמדי לילה חייהם של אזרחי הפיליפינים בסכנה. תחת מדיניות הפטור מעונש במידה וההרג נעשה כחלק "מהמלחמה בסמים  ובקומוניסטים" — גופות הלכו ונערמו ברחובות. “היטלר השמיד 3 מיליון יהודים ואני אשמח לשחוט 3 מיליון משתמשי סמים", אמר נשיא הפיליפינים. "אם לגרמניה היה את היטלר אז לפיליפינים יש אותי".

פעילי חזית באיין השמאלית מפגינים הבוקר במנילה. הם דורשים להפסיק את מעשי הרצח של המשטרה ולחקור את הרצח של תשעה פעילים קומוניסטים ביום ראשון האחרון (צילום: באיין)

 

על פי דוו"ח של האו"ם, מאז עלייתו לשלטון של דוטרטה, ב-2016 נהרגו בפיליפינים על ידי כוחות הביטחון במקרה הטוב, 8,000 איש שנחשדו בסחר בסמים או "פעילות חתרנית" ויש הסבורים שהמספר קרוב ל-30 אלף. דו"ח האו"ם קובע, אחרי חקירה של 900 מקרים שהגיעו אל נציבות האו"ם, בהם הרג עיתונאים, אנשי עסקים ופקידים בדרגי הממשל, כי לא מדובר באמת בסוחרי סמים ורוב המתים משתייכים לשכבות העניות של האוכלוסייה שהמשטרה מפעילה נגדם יד ברזל.

במאבק במלחמה בסמים "ובחתרנות הקומוניסטית" ניתנה למעשה חסינות למשטרה להרוג כל חשוד ורוח המפקד יורדת ממש מהפסגה אל האנשים בשטח. "ישנם ביטויים רבים שמשמעותם הלבנה של הרג חפים מפשע. הדברים נאמרים בצורה עמומה אבל מובנים היטב לדרג המבצע". עוד נכתב בדו"ח כי "הממשל הפיליפיני מעדיף סדר ציבורי ומצב של ביטחון לאומי גם כשזה מתרחש תוך הפרת זכויות אדם בסיסיות".

לא מדובר בפעם הראשונה שהאו"ם תוקף את הממשל בפיליפינים, והממשל עצמו דוחה בזעם את הטענות. לשם המחשה הנשיא דוטרטה אמר ב-2018 לחוקר מטעם האו"ם שהוא מצידו "יכול ללכת לעזאזל" כיון שהתערב בנעשה במדינה. בינתיים נציבות האו"ם לזכויות אדם וגם בית המשפט הפלילי הבינלאומי בהאג, התחילו לערוך חקירות על פשעי מלחמה והפרת זכויות אדם בפיליפינים. אלא שהממשל במנילה מתעלם מהטענות, קובע כי ההרג נעשה רק למטרות הגנה עצמית וממשיך במאבק חסר הפשרות שלו בפשע, בסחר בסמים וגם בטרור, כשאין על כוחות הביטחון שום פיקוח או ריסון מצד הנשיא או גורמים בממשל.

יצוין שבספטמבר 2018 דוטרטה ביקר בישראל והצהיר שהוא וראש הממשלה בנימין נתניהו "חולקים את אותה התשוקה לשלום ולבני אדם". "אנחנו חולקים גם את הלהט לא לאפשר לאלו שמחזיקים באידיאולוגיות מושחתות להרוס משפחה", אמר הנשיא לפני פגישה עם נתניהו בירושלים.