משטרת אריתריאה עצרה אלף מפגינים בהלוויה; בסודאן נעצרו פעילים קומוניסטים

אלפי מפגינים צעדו השבוע בהלוויית מנהל בית הספר ״אלדיה״ באמסרה בירת אריתריאה, אשר נפטר בתום מעצר ממושך. מנהל בית הספר, חאג׳י מוסא מוחמד נור, היה בין המפגינים שצעדו ביחד עם תלמידים ברחובות הבירה באוקטובר האחרון נגד כוונת הממשלה להלאים את בתי הספר המוסלמים במדינה. המנהל בן ה-93 היה כלוא בתחנת המשטרה מאז ההפגנות, ונפטר בסוף השבוע שעבר. הוא היה מראשי המפגינים נגד תכנית ההלאמה של הממשלה, ומהקולות הבולטים שיצאו באופן פומבי נגד דיכוי המשטר האריתראי את חופש הביטוי וזכויות האדם במדינה.

2018-03-16_170038

משטרת סודאן בעת פיזור אלים של הפגנה נגד המשטר (צילום: פיפלס וורלד)

לדברי אתר החדשות האריתראי התומך באופוזיציה "אוואטה" הממשלה ביקשה להימנע מהכרזה פומבית על מותו של איש החינוך עד לסיום התפילות במסגדים ביום שישי, מחשש למהומות. הידיעות על מותו נפוצו בשבת וקהל רב החל להתאסף בביתו של חאג׳י מוסא מתוך כוונה לצעוד לעבר בית הקברות דרך רחובות ראשיים בבירה. על כך נמסר בסיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון.

לאחר שכוחות הביטחון סירבו לאפשר לאבלים לצעוד עם גופתו של הנפטר הגיעו לאזור כוחות משטרה מתוגברים ובמקום התפתחו עימותים. לאחר שאבנים נזרקו לעבר השוטרים סגרה המשטרה את שערי בית הקברות בו חאג׳י מוסא היה אמור להיות קבור, ועצרה כאלף בני אדם. לטענת עדי ראייה המשטרה עצרה גם מספר קטנים, ביניהם זוג אחים בני 11 ו-13 וכן שלושה אחים נוספים בגילאי 12 ל-15.

השבוע מסרה המפלגת הקומוניסטית הסודאנית, שביום שני האחרון נעצרו שני פעילים קומוניסטים מרכזיים, הדובר, ד"ר פתחי אלפאדל (בן 74) וחבר הוועד המרכזי טאג' אלסיר עות'מאן באבו. שני המנהיגים הוצאו בכוח מבתיהם על ידי שירותי הביטחון וטרם נודע מה עלה בגורלם.