משטרת איסטנבול עצרה 543 פועלי בניין שהפגינו במחאה נגד תאונות עבודה

משטרת איסטנבול עצרה 543 פועלי בניין שהפגינו אתמול (שבת) בעקבות תאונות העבודה הרבות ותנאי העסקתם הקשים בנמל התעופה החדש באיסטנבול. על כך מסר הבוקר העיתון הקומוניסטי "אברנסל" היוצא לאור בעיר. נמל התעופה הבינלאומי החדש של טורקיה הוא פרוייקט ענק ביוזמתו של השיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן.

אלפי פועלים הפגינו אתמול, ובשעות הערב המשטרה פשטה על מגורי העובדים בקרבת שדה התעופה שבבנייה בחיפוש אחר פעילים בוועד העובדים שארגונו את המחאה ההמונית. הפועלים החלו במחאה לאחר ש-17 מהם נפצעו בתאונה בה היה מעורב אוטובוס שהסיע אותם לאתר הבנייה. נמל התעופה החדש היה צפוי להיפתח בחודש אוקטובר הקרוב, אבל נציגי העובדים, שירדו בינתיים למחתרת, מסרו שהפתיחה לא תתקיים במועדה.

2018-09-16_201722

כוחות משטרה וז'נדרמריה, אמש, במגורי העובדים הבונים את שדה התעופה הבינלאומי החדש של טורקיה (צילום: ועד עובדים)

עלי בייאר, חבר פרלמנט ממפלגת העמים הדמוקרטית, מסר שדיכוי העובדים נמשך. לדבריו מתחם המגורים של העובדים "נראה כמו מתקן מעצר. כשהלכנו לשם הבוקר חיילי הז'נדרמריה עדיין עצרו עובדים". בפברואר מסר משרד העבודה הטורקי ש-27 עובדים מתו בשדה התעופה מאז תחילת העבודות ב-2017, בעיקר כתוצאה מ"בעיות בריאותיות" ותאונות עבודה. העובדים התלוננו על האיכות הירודה של האוכל במתחם המגורים, על פשפשים במיטות ועל עיכוב במשכורות. התמונות שפורסמו ב"אברנסל" הראו את הנזקים שגרמו שוטרים וכוחות ז'נדרמריה במגורי העובדים.

מאז אמש, 160 עובדים שוחררו, אבל היתר נותרו במעצר. הבוקר העובדים פתחו בשביתה, אבל שוטרים חמושים בנשק חם אילצו אותם להגיע לעבודה. יחד עם זאת, חברי הוועד מסרו שללא שחרורם של כלל העצורים, הם יפגינו שוב הלילה וישבתו מחר. ב"אבנרסל" פורסם גם דף מחברת ובו נכתבו הדרישות של העובדים: שחרור על העצורים; מניעת פיטוריהם של השובתים, המפגינים, נציגי העובדים והעצורים; הפסקת ההתקשרות עם הקבלנים אשר אינם מקפידים על כללי הבטיחות, שירות רפואי זמין, שיפור תנאי התברואה, המגורים והמזון; תשלום השכר בזמן, תשלום לעובדים ששכרם מולן מזה כחצי שנה; ביטול ההוראה האוסרת על הכנסת עיתוני שמאל למגורי העובדים; אספקת בגדי עבודה ועוד.

לידיעה שפורסמה הבוקר ב"אברנסל" (בטורקית):

https://www.evrensel.net/haber/361366/gozaltina-alinan-3-havalimani-iscilerinden-160i-serbest-birakildi