משבר הקורונה: הרשויות לא יודעות האם כל הילדים מקבלים מדי יום ארוחה חמה

משבר הקורונה נמשך זה חודשים רבים והרשויות עדיין לא יודעות האם כל הילדים התלויים במפעל ההזנה במסגרות החינוך מקבלים ארוחה חמה. כך עולה מדיון שנערך השבוע במסגרת בוועדה לזכויות הילד של הכנסת, בראשות ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) שקיימה דיון מעקב על הפעלת מפעל ההזנה לילדים במשבר הקורונה.

יו"ר הוועדה פתח ואמר: "מאז פרוץ משבר הקורונה מחודש מארס, 400 אלף ילדים אשר זכאים לארוחה חמה במסגרת החינוכית שלהם על פי החוק מ-2005, הולכים לישון רעבים. משרד החינוך הוא האמון על ביצוע החוק, וכאשר שאלנו אותם בדיון לפני חודש כמה מהילדים הזכאים קיבלו את הארוחה החמה בעת שלא היו יכולים להגיע למסגרות החינוך, והם א ידעו להשיב לנו את הנתונים, וזה הדאיג אותנו מאוד. אמנם התבשרנו כי בקרוב תהיה חזרה גדולה יחסית למסגרות הלימוד, אך לא בערים כתומות ואדומות, ובטח לקראת אפשרות של סגר שלישי בהמשך החורף, הוועדה רוצה לשמוע תשובות. מדובר במצב מקומם, שכן לא מדובר בבעיה תקציבית – התקציב קיים וזו רק בעיה לוגיסטית ביורוקרטית שמונעת את הארוחה החמה מהילדים, ולכן הוועדה רוצה לוודא את היערכות המדינה לנושא".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), הוסיפה "ילד רעב הוא ילד שלא יכול ללמוד. מדינת ישראל הגיעה להבנה שאסור שיהיו ילדים רעבים ויש חוק שקובע שילדים במערכת החינוך זכאים לארוחה חמה אחת ביום לפחות. בסגר, רוב הילדים הללו לא קיבלו ארוחה חמה, ואף שישי תקציב – אין תכלול ואין ביצוע. שמענו תשובה מזלזלת שהילדים לא באים לבית ספר אז אין מה לעשות. פניתי לשר החינוך ולשר הרווחה לפני כמה שבועות, והם לא טרחו להשיב בכלל. אבל גם אם לא רוצים להשיב לחברת כנסת מהאופוזיציה, תעשו משהו בעצמכם, וכלום לא קרה. פנה אלי עידן ורד, קפטן בית"ר ירושלים ושאל אוי איך זה יכול להיות שלא פועלים? מה נשיב לו על הבושה הזו? איך שר החינוך יסביר למה ילדים הולכים לישון רעבים בלילה למרות החוק?".

מנכ"ל המשרד לחיזוק וקידום קהילתי, חגי רזניק, השיב "כמי שהיה ילד שסבל מחוסר ביטחון תזונתי בעצמו, וכמי שהיה מנכ"ל משרד ממשלי אחר ומנכ"ל רשות מקומית, אני יודע שביצוע פעולה זו נגזרת של סמכות ותקצו. אנחנו לא השחקן היחיד במגרש, ונדרשים שיתוף פעולה ושילוביות בין משרדי הממשלה כדי שהאוכל יגיע לילדים, והרשות עם פריסת כח האדם שלה והיכולת ליצור התקשרות ומכרזים, תפעל כדי לממש את הדברים".

יו"ר הוועדה: "נשמע כעת את עידן ורד, קפטן בית"ר ירושלים, שלקח השראה מכוכב מנצ'סטר יונייטד, מרכוס ראשפורד ונרתם לקידום מפעל ההזנה לתלמידים. ראשפורד הוא  מודל ראוי להערכה מבחינת אחריות חברתית. הוא גדל בבית עני במנצ'סטר ובבית ספר עני שכמות הילדים הזקוקים לארוחות חמות שם הייתה כפולה מהממוצע הארצי. היום הוא כוכב ובימי הקורונה הוא חשב איך יוכל לסייע למי שגדלים בתנאים קשים שבהם הוא עצמו גדל. הוא פנה לחברי פרלמנט, תרם כסף רב בעצמו, הפעיל לחץ על ראש משלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, שנכנע להם והפרלמנט הבריטי שינה את החוק והחזיר את קרן התמיכה בילדים בבריטניה. זה לא צריך להיות מפתיע וחריג, אני מאמין שלספורט יש תפקיד חשוב בתיקון החברתי ועידוד ערכים של דאגה לחלש וסולידריות חברתית ולכן יוזמות כאלה ראויות להערכה."

ורדי הדגיש "זהו נושא כואב ואני אומר זאת גם בתור אבא. יש כיום ל-400 אלף ילדים שלא זוכים לארוחה החמה שמגיעה להם על פי החוק. זה 8 חודשים מפרוץ הקורונה ו-400 אלף ילדים לא זוכים לאוכל בגלל עניין ביורוקרטי ולא כלכלי וזה מקומם ומכעיס. בסגר הראשון לא שמו לב לזה, בסגר השני גם לא והנה אנחנו אולי לקראת סגר שלישי ולילדים האלה אין מה לאכול. יש כאלה שלא יכולים ללמוד כי הם רעבים. לאחרונה קיבלתנו תשובה ביזיונית שהם עושים סקר בנושא. מדינת ישראל, הסטארטאפ ניישן, כלכלה, מלחמות ומה לא, לא יכולה למצוא דרך לפתרון בירוקרטי כדי שלכל אותם ילדים יהיה מה לאכול? אנחנו פועלים בכל הפלטפורמות ואני מקווה מאוד שזה לא ייפול בין הכיסאות ויגיע למי שצריך להגיע".

 

חיים הלפרין, הממונה על תכניות משלימות למידה במשרד החינוך: הודה "הצלחתי להתבלבל. בדיון הקודם רשות החירום הלאומית הציעו לתכלל את משרדי הממשלה, בדיון הזה מציעה הרשות לקידום חברתי, אבל את הלקוח החברתי, הרשויות המקומיות, אף אחד לא שואל. הממשלה החליטה שהסמכות תעבור לפיקוד העורף, והם אמרו שיש  להם מכרזים ותהליכים מול הרשויות ובהתאם לזה הוא מספק מה שהוא יודע לתת. כפי שכבר אמרתי בדיון הקודם, אנחנו בשמחה נשתף פעולה עם כל גורם שייקח אחריות." יו"ר הוועדה: "בדיון הקודם גם ביקשנו ממך, כנציג משרד החינוך, שהילדים באחריותו, לסנכרן א כל הנתונים ולהשיב לנו כמה מתוך הילדים הזכאים אכן קיבלו ארוחה חמה במהלך התקופה הזו. האם אתם כבר יודעים, או ששרק חיכיתם שהם יחזרו למסגרות הלימוד?" והלפרין השיב: "אנחנו כמטה משרד החינוך במודע לא נחשפים ולא סופרים ילדים ברמה השמית. ילד לא נמצא לבד, הוא נמצא בבית שלו, ולא נכון שיקבל לבד ארוחה כששאר בני הבית לא מקבלים. להביא מנה בודדת רק לילד בבית זה יותר גרוע מלא להביא בכלל לדעתי. לכן לא נכון שזה ייעשה ברמת מטה משרד ממשלתי אלא דרכי האגפי החינוך והרווחה ברשויות ומנהלי מוסדות החינוך שמכירים את הילדים והמשפחות".

 יו"ר הוועדה, ח"כ ג'בארין, סיכם: "לצערי אני לא מרגיש כל התקדמות מדיון הוועדה לפני חודש. משרד החינוך לא יודע לתת תשובה על כמה ילדים לא קיבלו את הארוחה לה הם זכאים, לא הסבר מניח את הדעת למה הם עצמם לא לוקחים אחריות ופועלים לפתור את החסם, במקום לחכות למשרדי ממשלה אחרים להוביל את הנושא, והאמירה שעדיף שלא להביא לילד בכלל אם אי אפשר להביא לבני משפחתו יחד איתו לא מקובלת עלי". עוד הוסיף ג'בארין "אני נועל את הישיבה בתחושה מודאגת ששמונה חודשים לתוך משבר הקורונה והמשבר הכלכלי, לא נראה שיש פתרון לסוגיה, אף שלא מדובר בבעיה תקציבית, ונדרשת התערבות מיידית להוציא את הדברים לפועל. הוועדה תקיים דין נוסף בנושא בעוד מספר שבועות, בתקווה שבו כבר נשמע בשורות טובות על פתרון מתכלל שיבטיח את הגעת הארוחה החמה לאותם מאות אלפי ילדים שהמערכת שוכחת כעת מאחור".