משבר החשמל בעזה: אספקת המים ירודה והביוב לא מטופל מזהם את הים

מצוקת החשמל בעזה ממשיכה להשפיע באופן קשה על תנאי החיים שם. תחנת הכוח היחידה ברצועה מושבתת כבר למעלה משבוע. כספי תרומות שהתקבלו מטורקיה ומקטאר לרכישת דלק עבור התחנה אזלו, וקרע בין הרשות הפלסטינית לממשלת חמאס ברצועה בדבר מיסוי הדלק מונע את המשך הפעלתה.

2017-04-25_161656

בעקבות המחסור, רשת החשמל בעזה מספקת רק שש שעות רצופות של זרם לכל היותר על כל 12 שעות הפסקה. לדברי מוחמד ת'אבת, דובר החברה לחלוקת חשמל בעזה, במקרים רבים כמות החשמל אינה מספיקה אפילו לשש שעות, ונרשמים גם ניתוקים רבים בשל העומס על הרשת, ולפנינו העונה החמה וחודש הרמדאן.

המחסור הקשה בחשמל משפיע גם על זמינות המים לבתים ברצועה, ומביא אותה לשפל מסוכן. לדברי מאהר אל נג'אר, סגן יושב ראש איגוד המים של עיריות החוף ברצועה, משאבות המים פועלות ב-50 עד 60 אחוזים מיכולתן, וחלוקת מים ברוב האזורים ברצועה נעשית אחת לחמישה ימים, במקום שגרה של יום כן יום לא, שהיתה נהוגה קודם לכן. תחנות טיהור המים, שגם הן זקוקות לחשמל, פועלות ב-30 אחוז מיכולתן, והתוצאה היא מים באיכות נמוכה עוד יותר, עלייה בסכנה של נזקים סביבתיים ובריאותיים.

הרשויות המטפלות במים ניצבות בפני דילמות קשה: הן נאלצות להשבית תחנות לטיפול במי שפכים ולהזרים יותר ביוב בלתי מטופל לים – כ-110 מיליון ליטר ביום – כדי להשתמש במעט החשמל הזמין עבור מכונות שאיבה, שמוציאות את הביוב משכונות ומונעות הצפות. גנרטורים מספקים מענה חלקי, כיוון שאינם יכולים לפעול בלא הפסקה, ובכל מקרה, גם הם זקוקים לדלקים.

משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים הזהיר כי אם הצמצום החמור הזה באספקת החשמל יימשך, כל 14 בתי החולים הציבוריים ברצועה ייאלצו להפסיק שירותים חיוניים. מאגרי הדלק להפעלת גנרטורים לבתי החולים יאזלו בתוך שבוע, נאמר באזהרה.

כל הגורמים ברצועה אומרים שפתרון למשבר אינו נראה באופק, אף שכבר מדובר בסכנת חיים. לדברי גישה "המצב דורש התגייסות מידית של כל הגורמים האחראים למצב ברצועה. ישראל, בהיותה הגורם השולט ברבים מהיבטי החיים האזרחיים בעזה, שליטה שנמשכת ברציפות כבר חמישים שנה, אחראית במידה רבה להידרדרות במצב התשתיות ברצועה". עוד נמסר מהעמותה כי על ישראל לפעול מידית למציאת פתרונות, לא להסתפק בדיווח על הבעיות. חשוב לציין, שהמשבר הנוכחי אינו פתאומי, אלא תוצאה של הידרדרות הדרגתית שנמשכת כבר עשורים. כל הגורמים המעורבים – הממשלה בעזה, הרשות הפלסטינית, מצרים, הקהילה הבינלאומית וכמובן ישראל – חייבים לפעול בשיתוף פעולה לשיקום ולשיפור התשתיות האזרחיות ברצועה, ולאפשר לתושבים חיים נאותים, במקום התנהלות ממשבר למשבר".