משאל עם בצ'ילה: 78% נגד החוקה של פינושה; הקומוניסטים: מחאת העם ניצחה

רוב מוחץ של יותר מ-78% ממשתתפי משאל העם בצ'ילה שנערך אתמול (ראשון) תמך בביטול החוקה שנכתבה בתקופת שלטונו של רודן הפרואמריקאי לשעבר הגנרל אוגוסטו פינושה כך מסרה הבוקר המפלגה הקומוניסטית של צ'ילה. לדברי הקומוניסטים "זהו ניצחון המחאה העממית הממושכת, זהו גם ניצחונה של מורשתו של הנשיא המנוח סלבדור איידנה שחיה בקרב העם הלוחם". משאל העם התקיים בעקבות מחאת ענק שפרצה בשנה שעברה ברחבי מדינה ושגבתה כ-30 קרבנות מדיכוי כוחות הביטחון. מתנגדי החוקה הניאוליברלית הנוכחית הדגישו שהיא מיטיבה עם בעלי ההון במדינה הלטינואמריקאית, וכי מאז סוף שלטונו של פינושה היא שונתה רק כדי להפחית את כוחם של הצבא ושל הנשיא.

"איינדה חי" – פעילים קומוניסטים במערכה למען ביטול החוקה של פינושה (צילום: אל סיגלו)

אזרחי צ'ילה הצביעו אתמול בהמוניהם במשאל עם לביטול החוק, שהיה אחד הדרישות המרכזיות של המפגינים בשנה האחרונה. מחאת הזעם נגד איהשוויון והאליטה הבורגנית באחת הכלכלות המפותחות ביותר באמריקה הלטינית פרצה בסתיו שעבר נגד ממשלתו הניאוליברלית של הנשיא הימני סבסטיאן פיניירה והיא התחדשה עם ההקלה בסגר שהוטל לבלימת מגיפת הקורונה. האזרחים הכריעו בעד חקיקת חוקה חדשה שצריכה להיות מנוסחת בידי גוף אזרחי נבחר מיוחד בן 150 חברים, שיהיה מחולק שווה בשווה בין נשים לגברים, ויכלול גם נציגים מקהילות העמים המקוריים (ילידים). כל בעלי זכות הבחירה במדינה בת 18 מיליון התושבים ראשים היו להצביע, אך ההצבעה בצ'ילה אינה חובה.

"צ'ילה מכריעה", ו"אני רוצה צדק ושלום אז אני מצביע נגד החוקה של פינושה" הם חלק מכתובות שרוססו בימים האחרונים במרכז סנטיאגו הבירה, שנה אחרי שכמיליון איש יצאו לרחובות העיר בהתקוממות החברתית הגדולה ביורת בתולדות צ'ילה. במרכז העיר נמכרו עותקים בצע כחול של החוקה הפשיסטית כמזכרות: "תלמדו איך הם הפריטו את המים שלנו", צעק אחד המוכרים בדוכן רחוב. יצוין שנוסח החוקה החדשה תועמד למשאל עם נוסף ב-2022.

עוד על משאל בעם בצ'ילה, בעמוד 8 בגיליון השבוע של "זו הדרך"

https://zoha.org.il/wp-content/uploads/2020/10/G41_2020.pdf