משאל העם – רק ההתחלה

הרוב העצום של הכורדים בעיראק הצביע בעד עצמאות במשאל העם בשבוע שעבר. אחרי שיירגעו צהלות הניצחון, תצטרך ממשלתו של ברזאני להחליט לגבי צעדיה הבאים. משאל העם בדבר עצמאות אינו הצהרת עצמאות, כי אם צעד נוסף לקראתה. בהמשך תפתח ההנהגה הכורדית במשא ומתן עם השלטון המרכזי על תנאיי האוטונומיה הכורדית בתוך עיראק. עם זאת, האיץ המשאל דינמיקה של היפרדות, העלולה להיות הרסנית גם עבור הכורדים, להם היסטוריה עקובה מדם, וגם עבור יתר אזרחי עיראק רוויית  האלימות.

תזמון המשאל לא היה מקרי. מסעוד ברזאני מכהן כנשיא כורדיסטן העיראקית כבר שנתיים מעבר לתקופת כהונתו והפרלמנט הכורדי משותק. הצלחת המשאל מעניקה למפלגה הדמוקרטית הכורדית (KDP) בראשות ברזאני, שהובילה את הקריאות לקיימו, יתרון סוחף בבחירות שיתקיימו בנובמבר.

הכורדים ידרשו, בין היתר, חלוקה מחדש של ההכנסות ממכירת הנפט המופק בשטחים האוטונומיים. לעיראק מצבורי נפט גדולים, השניים בגודלם בעולם. ממשלת החבל הכורדי שולטת בכ-45% מהנפט העיראקי. היא מייצאת כ-600,000 חביות נפט ביום בממוצע, ובאחרונה מכרה זיכיונות לשאיבת ולשינוע נפט לתאגידים בינלאומיים, ביניהם תאגיד הענק מארה"ב אקסון מוביל ורוס-נפט הרוסי.

ראש הממשלה נתניהו הצהיר בחודש שעבר (13.9) כי ישראל תומכת בהקמת מדינה כורדית עצמאית. תמיכתה הבלתי מסויגת של ישראל בעצמאות כורדיסטן קשורה גם בנפט הכורדי. בשנים האחרונות קנתה ישראל את רוב הנפט הנחוץ לה מהממשלה הכורדית. ביוני 2014 דיווחה סוכנות הידיעות "רויטרס", שממשלת ישראל רכשה כמיליון חביות נפט שמקורן בכורדיסטן.

ואולם, עסקי הנפט לבדם אינם יכולים להסביר את התמיכה העיקשת של ישראל בעצמאות כורדיסטן. ישראל היא המדינה הבולטת ביותר בתמיכתה בעצמאות הכורדית, בצד הודעות תמיכה מתונות יותר של ממשלות צרפת וקנדה.

בכנס בנושא הלוחמה בטרור שהתקיים בישראל (11.9), טענה שרת המשפטים שקד, כי "לישראל ולמדינות המערב יש אינטרס גדול שתקום מדינת כורדיסטן לפחות בחלק העיראקי". ישראל מעודדת היפרדות מיעוטים לא-ערביים בכל המרחב על מנת להחליש את המדינות הערביות שהן בעימות עמה. סגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר גולן, התבטא גם הוא באחרונה (12.9) באופן דומה: "איני יכול לחזות כיצד, ואם בכלל, ניתן לחבר בין הכורדים הפזורים במדינות שונות במזרח התיכון, אבל […] ישות כורדית מוצקה, יציבה ומלוכדת בתוך הביצה הזו – זה לא רעיון רע".

לפי דיווחים בתקשורת העולמית, סיפקה ישראל נשק לכוחות הפשמרגה הכורדיים ואימנה אותם. ממשלות עיראק, טורקיה, איראן וסוריה פרסמו תגובות נזעמות לגבי תפקיד ישראל במאמצים הכורדיים לעצמאות. ואשר לחבל הכורדי – עיראק, איראן וטורקיה הכריזו על איסור טיסה מעל כורדיסטן העיראקית. העימות רק התחיל.

אבישי ארליך