משאל העם בטורקיה: הקומוניסטים קוראים להצביע נגד הרודנות הממושכת של הנשיא ארדואן

משאל העם בטורקיה החל הבוקר (ראשון) ב-07:00 עם פתיחתן של תחנות ההצבעה ובהן 167,140 קלפיות לכ-55 מיליון בעלי זכות בחירה. המהגרים הטורקים הרבים באירופה כבר הצביעו. הטורקים מצביעים בעד או נגד 18 תיקונים בחוקה, שבין השאר יבטלו את תפקידו של ראש הממשלה ויעניקו לנשיא את הסמכות לגבש תקציב, להכריז על מצב חירום ולפרסם צווים ללא אישור הפרלמנט. הנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, העומד מאחורי היוזמה, השתתף אתמול בעצרת האחרונה לקראת משאל העם וקרא לעם לתמוך בו.

2017-04-16_152550

"לאו" – הקריאה של הקומוניסטים הטורקים (צילום: העיתון היומי הקומוניסטי "סול")

בטורקיה רואים במשאל העם הצבעה היסטורית שתשנה את עתידה של המדינה ועלולה להפוך אותה למשטר רודני בראשות ארדואן. מפלגת השלטון האיסלאמיסטיתימנית של ארדואן ("הצדק והפיתוח") נהנית מאהדה לא פרופורציונאלית בתקשורת הטורקית. זאת, לאחר שהושתקו ונסגרו כלי התקשורת האופוזיציוניים הגדולים. "מחר זה יום מאוד חשוב. אתם חייבים ללכת לקלפיות", אמר אתמול ארדואן. "אל תשכחו שההצבעה הזו היא על הכבוד שלנו".

מתנגדיו של ארדואן טוענים שניצחון של הנשיא יהפוך את טורקיה, שעצרה 40 אלף איש אחרי ניסיון ההפיכה שכשל והדיחה עוד 120 אלף מעבודותיהם, לדיקטטורה. זו גם הגישה של המפלגה הדמוקרטית של העמים ((HDP, המאגדת את בני העדה הכורדית ואת כוחות השמאל והמתנגדת בחריפות להרחבת הסמכויות של ארדואן. המפלגה ערכה אתמול עצרת בעיר דיארבאקיר בדרום טורקיה. בעצרת הקריאו המארגנים מכתב מסלאחטין דמיטראס, ממנהיגי המפלגה שנעצר בנובמבר ומואשם ב"תמיכה בטרור" יחד עם מאות מפעיליה שנעצרו אף הם.

"הקמפיין לא היה הוגן ושוויוני", כתב דמיטראס מבית הכלא. "הסיבה שעומדת מאחורי המעצרים שלנו הייתה למנוע מאיתנו לדבר עם האומה. כל משאבי המדינה מוקצים לתמיכה במחנה ה'כן' במפלגת השלטון". פרווין בולדאן, פעיל במפלגה אמר בעצרת בדיארבאקיר: "אנחנו רוצים שלום, חירות ודמוקרטיה ונשיג את זה עם 'לא' בהצבעה מחר".

יצוין שהשלטון עשה הכל שביכולתו על מנת למנוע גישה לתקשורת של המתנגדים לנשיא, ביטלה עצרות ואף עצרה מאות מפיצים של שני העיתונים היומיים הקומוניסטים היוצאים לאור באיסטנבול: "סול" ו"אברנסל". זאת, כי העיתונים הקשורים במפלגת העבודה (EMEP) והמפלגה הקומוניסטית (TKP) היו בין המובילים בהתנגדותם לארדואן ולמדיניותו.

 על עמדותיהם של הקומוניסטים בטורקיה ביחס לארדואן ר' מסמך (באנגלית):

http://www.tkp.org.tr/en/guncel-tezler/thesis-and-tasks-communist-party-turkey