מרצי הסגל הבכיר בכל האוניברסיטאות לקראת הכרזה על סכסוך עבודה

לאחר שסגלי הסגל הזוטר במכללות ובאוניברסיטאות פתחו אתמול (ראשון) בצעדים ארגוניים גם ארגוני הסגל הבכיר בכל האוניברסיטאות עומדים להכריז על סכסוך עבודה. זאת, בשל פגיעה בהסכמים הקיבוציים בחסות משבר הקורונה. המועצה המתאמת של ארגוני הסגל הבכיר בטכניון, מכון ויצמן ובאוניברסיטאות העברית, בן גוריון, בר אילן וחיפה הפיצה הבוקר מסר ברוח זו לאלפי חבריהם.

קמפוס האוניברסיטה העברית בירושלים (צילום: ויקימדיה)

יו״ר המועצה המתאמת, פרופ׳ ענת זעירא, מסרה "לאחר שהתגייסנו כולנו לפתוח את שנת הלימודים כסדרה, בעבודה מאומצת ולא שגרתית מהבית; לאחר שהסדרנו את נושא השיעורים המצולמים בעצה אחת עם הנהלת האוניברסיטה; לאחר שהמשכנו אל מול כל הקשיים להשקיע בהוראה ובמחקר, להנחות תלמידי מחקר, לכתוב הצעות מחקר ולקדם את האוניברסיטה ככל יכולתנו; ולאחר שנכנסנו בנפש חפצה למשא ומתן עם ור״ה על תנאי העבודה שלנו בסמסטר זה, גילינו לתדהמתנו שהנהלות האוניברסיטאות, בהמלצת הממונה על השכר באוצר, החליטו לא להעביר לחשבונות קרן קשרי מדע שלנו את הקצבת שנת תשפ״א". לדברי פרופ' זעירא "זו התנהלות חדצדדית ברוטלית, באמצע משא ומתן, והיא מהווה פגיעה חמורה ביכולתנו להמשיך במחקר. המועצה המתאמת של ארגוני הסגל הבכיר באוניברסיטאות פועלת בנחישות לביטול הצעד הזה".

יצוין שחברי הסגל הזוטר ב-11 מכללות, שבהן לומדים רבבות תלמידים פתחו אתמול בשביתה ביומה הראשון של שנת הלימודים בהשכלה הגבוהה. הארגונים, המאוגדים בכוח לעובדים, מאשימים את משרד האוצר, את ראשי המכללות ואת הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה (ות"ת) במריחת המשא ומתן על תנאי העסקתם במשך שנתיים וחצי. במערכת ההשכלה הגבוהה קיים חשש שבגלל העובדה שהלימודים ממילא מתקיימים בזום, השביתה עלולה לשיתוק ההוראה.

בין הדרישות המרכזיות שמעלה איגוד הסגל האקדמי: העסקה שנתית רציפה שתחליף את המצב בו חברי הסגל הזוטר מפוטרים מדי סמסטר ללא כל הבטחה לעבודה בסמסטר הבא; שיפור תנאי השכר אשר הוקפאו מאז 2014; קדימות לסגל הקיים באיוש קורסים שנפתחים ועוד. שביתה החלה הבוקר במכללות הבאות: המכללה האקדמית ת"איפו, שנקר, המכון הטכנולוגי חולון, המכללה האקדמית כנרת, המרכז האקדמי רופין, המכללה האקדמית אשקלון, המכללה האקדמית הדסה בירושלים, ועזריאלי – מכללה אקדמית להנדסה. ביום ראשון הקרוב יצטרפו מכללת ספיר והמכללה האקדמית אחוה, עם פתיחת הלימודים אצלן, וב1 בנובמבר מכללת סמינר הקיבוצים.

במקביל, הסגל הזוטר באוניברסיטאות נוקט עיצומים בשל סכסוך עבודה על תנאי ההעסקה בתקופת הלמידה מרחוק. לא תתאפשר הקלטת השיעורים. הסגל הזוטר יעשה שימוש אך ורק באמצעים הנמצאים ברשותו ולא יממן ציוד נדרש להוראה מקוונת. כמו כן, לא יתבצעו מטלות חריגות כמו הכפלת כמות הסטודנטים בקורס, השגחה בבחינות, מתן סיוע טכני, הארכה ותוספת שיעורים. בין הדרישות: תגמול על עומסי עבודה כבדים, רכישת ציוד לעבודה מרחוק וכן הימנעות מהקלטת השיעורים כדי שלא ניתן היה להשתמש בהם בעתיד כדי להחליף את המרצים. גם שם מאיימים בהמשך לעבור לשביתה מלאה.

עוד על מאבק הסגל הזוטר, בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 10):

https://zoha.org.il/wp-content/uploads/2020/10/G40_2020.pdf