מרצים וסטודנטים בהשכלה הגבוהה מתארגנים: 'לעצור את הקיצוצים ולהגדיל את התקציבים'

מרצים וסטודנטים בהשכלה הגבוהה מתארגנים תחת הסיסמא: "לעצור את הקיצוצים ולהגדיל את התקציבים". זאת, בשל כוונת האוצר לקצץ את תקציבי החינוך וההשכלה הגבוהה. מדובר בקיצוץ הגבוה ביותר במערכת ההשכלה הגבוהה זה עשור, והוא מתווסף לקיצוץ של 175 מיליון שקל של בשנה שעברה. על פי פרסום ב"דה מרקר" שנת הלימודים הבאה תיפתח בקיצוץ משמעותי של כ-720 מיליון שקל בתקציב החינוך שכבר ספג קיצוצים של מאות מיליוני שקלים בבסיס התקציב מאז 2013. במקביל, יקוצץ תקציב ההשכלה הגבוהה ב-263 מיליון שקל הפגיעה הקשה ביותר בתקציב זה בעשר השנים האחרונות כך שסך הקיצוץ בתקציבי החינוך יגיע לכמעט מיליארד שקל. הקיצוצים מתבצעים כחלק מהקיצוץ הרוחבי בהיקף של 3% בכל תקציבי הממשלה. הקיצוצים יהיו בבסיס התקציב, כך שהם ייגרעו מתקציבי החינוך וההשכלה הגבוהה גם בשנות התקציב הבאות. ב-2013 וב-2014 קוצץ תקציב משרד החינוך ב-2.4 מיליארד שקל, כולל קיצוץ של 517.5 מיליון שקל בבסיס התקציב לאחר מבצע צוק איתן. תקציב משרד החינוך המעודכן ל-2014 הסתכם ב-46.7 מיליארד שקל.

2015-07-31_195239

בעצומה שהחלו להפיץ בפייסבוק קבוצת המרצים והסטודנטים הפועלים נגד הקיצוץ נאמר "אנו תובעים מן הממשלה לעצור את הידרדרות מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה אשר נגרמת על ידי שחיקה מתמשכת בתקציבה. שיפור איכות מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה חייב לקבל עדיפות עליונה אשר צריכה להתבטא בהגדלה משמעותית של ההשקעות בתשתית הפיזית והאנושית של המערכת. לפיכך, יש להגדיל משמעותית את תקציב מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה, וודאי שלא לקצצו כפי שעולה מהצעת התקציב לשנת 2016. אכן, מערכת חינוך טובה היא מערכת חינוך יקרה. אפשר לקיים מערכת חינוך מתפקדת לכאורה תוך התבססות על עובדי הוראה שחוקים, עובדי קבלן, הפרטת רכיבי תכנון, ושימוש בתשתיות פיזיות ירודות, אך אי אפשר לקיים בתנאים כאלה מערכת חינוך ראויה".

לדברי יוזמי העצומה "מדובר בסדר עדיפויות: הטבות לבעלי ההון והימנעות ממיסוי הוגן או השקעה בהון האנושי של אזרחי העתיד, טיפוח השכבות האמידות באוכלוסייה או ביטול ההתעלמות וההזנחה של אוכלוסיות השייכות ל'פריפריה החברתית', תקצוב ללא חשבון של מערכת הביטחון או הפניה של חלק מתקציבי העתק הללו לטובת שיפור האיכות של ה"גורם האנושי" שהוא יסוד החוסן העתידי של החברה. הקיצוץ בתקציבי החינוך לגיל הרך, לילדים, לנוער ולסטודנטים צורם במיוחד על רקע ההקלות שניתנו לברוניהגז. אנו דורשים להחזיר את האיזון לתקציב המדינה על ידי הגדלה משמעותית של ההשקעה במערכת החינוך וההשכלה הגבוהה. אנו קוראים לארגונים הפועלים למען מערכת החינוך החל מהגיל הרך ועד להשכלה הגבוהה, ובפרט לארגוני ההורים, לארגוני הסטודנטים, לארגוני המורים, לארגוני הסגל בהשכלה הגבוהה, לנשיאי המוסדות להשכלה גבוהה, לפעול יחד כדי למנוע קיצוץ בתקציבי מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה ובמכינות הקדם אקדמיות כדי להביא להגדלתם באופן המתאים לחשיבות משימתם ובפרופורציות הולמות שתואמות את המדינות המשכילות והמתקדמות בעולם".

יצוין שגם הסטודנטים במכללות ובאוניברסיטאות מתנגדים לקיצוץ נוסף בתקציבי ההשכלה הגבוהה. גלעד ארדיטי, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, קרא השבוע לשר האוצר למנוע את הקיצוץ: "מקוממת העובדה שההחלטה לא נבעה מצורכי השעה הדוחקים של החברה הישראלית, אלא משיקולים קואליציוניים גרידא. קיצוץ נוסף, כה רחב במערכת בשעה זו לא רק שיפגע בסיום תוכנית החומש אלא יחזיר אותה לאחור". עוד הוא הסביר כי כבר היום ההשקעה הציבורית בהשכלה גבוהה בישראל והתמיכה הציבורית בסטודנטים נמוכה מהממוצע במדינות הקפיטליסטיות הגדולות. לדבריו "ברור שעלויות הקיצוץ יושתו על הסטודנטים הן בעלויות עקיפות והן בהיעדר שירותים. אבל הסטודנטים ומערכת ההשכלה הגבוהה אינם הבנק של ההסכמים הקואליציוניים".

לדף הפייסבוק של המרצים והסטודנטים המתנגדים לקיצוץ בתקציב ההשכלה הגבוהה:

https://www.facebook.com/academiashava