מרצים באונ' בן גוריון נגד הליך משמעתי של פעיל סבבתי; תמיכה בפרופ' אמיתי

עשרות מרצים יפגינו מחר (חמישי) בבוקר בפתח בניין הסנאט באוניברסיטת בן גוריון בעת ישיבת של ועדת המשמעת שתדון במקרה של פעיל סביבתי שהפגין בקמפוס. פעילי מגמה ירוקה מסרו "הגיע רגע ההכרעה על העתיד האקדמי של עמית סלומון. ועדת המשמעת של אוניברסיטת בן גוריון תכריע מחר האם להאמין לסטודנט שהחליט להביע מחאה יצירתית ובלתי אלימה נגד חברת כי"ל הרשלנית, או לאחראי על האבטחה באוניברסיטה שניסה לדכא את המחאה הזו בכוחניות. המשמעות היא המשך הלימודים של עמית או הפסקתם".

בסוף נובמבר אשתקד התקיים באוניברסיטת בן גוריון בנגב כנס כלכלה וחברה של "דה מרקר", בחסות חברת כי"ל המופרטת שבבעלות עידן עופר ובהשתתפות ממלא מקום המנכ"ל. חודשים מעטים קודם לכן, ביוני 2017, הייתה כי"ל – כימיקלים לישראל, אחראית לאסון אקולוגי חמור לאחר שחברת רותם אמפרט שבבעלותה הציפה את נחל אשלים במאות אלפי קוב חומצה זרחתית. עד היום לא התברר כמה קוב זרמו שם בדיוק, הדליפה לא תוקנה, בנחל לא נעשו פעולות שיקום כמתבקש, והסלעים מוסיפים לפלוט מים חומציים ומזוהמים.

סטודנטים פעילים ב"מגמה ירוקה" ובארגונים נוספים החליטו למחות נגד מתן החסות של החברה המזהמת לכנס "כלכלה וחברה". הם עשו הפגנה קטנה מחוץ לשער האוניברסיטה בעת שהכנס התקיים, חילקו מדבקות ופלאיירים לסטודנטים ובהמשך נכנסו לכנס עצמו במטרה להפריע למ"מ מנכ"ל כיל לדבר, על ידי מיצג אמנותי. דקות מעטות לאחר מכן נגרר משם אחד המארגנים על ידי מאבטחים, הוחזק במשך זמן רב למרות שלא התנגד, נערך חיפוש בתיקו, ולאחר חודש הוא זומן לוועדת משמעת כדי לבדוק אפשרות להרחיקו מהאוניברסיטה.

2018-07-18_194257

יצוין שארגון הדגל האקדמי הבכיר באוניברסיטת בן גוריון שיגר השבוע מכתב מחאה חריף לשר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס. זאת, בעקבות מניעת המינוי של פרופ' יעל אמיתי, אחת מחוקרות המוח המובילות בישראל, לוועדה מדעית ישראליתגרמנית והמלמדת באוניברסיטה, משום שחתמה ב-2005 על עצומת תמיכה בסירוב לשרת בשטחים הכבושים. לדברי הארגון "מדובר בשיקול זר ופסול המחייב את ביטול ההחלטה שהיא תקדים מסוכן ומבשר רעות, המעמידה בסכנה את העצמאות המדעית של מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל".

השר אקוניס הגיע ביום שני האחרון לוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת כדי לדווח על תכניות העבודה של משרדו. טרם הציג השר את הנתונים והפרטים על תכניות המשרד, הוא ביקש להעביר הודעה בעניין מניעת המינוי של פרופ' אמיתי.

ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) אמר בדיון: "הבעת עמדה פוליטית איננה עבירה פלילית. פסילת פרופ׳ אמיתי פוגעת קשות במדע ובמדענים בישראל. אסור לחזור לימים שאנשים מתמנים לתפקידים לפי פרמטרים פוליטיים או מידת קירבה לאנשים במערכת הפוליטית. מדענים צריכים להיות ממונים לפי טיב עבודתם".

נשיאת האקדמיה למדעים, פרופ' נילי כהן ביקשה מהשר לחזור בו מההחלטה ואמרה: "הכרעות מדעיות צריכות להיקבע בבסיס מקצועי ובוודאי מינוי מדעי שצריך להיות מוכרע על שיקול מצוינות. מדינת ישראל מפולגת ואסור לנו בהכרעות מדעיות לפשפש בכל צד שהוא". בדיון הגיש פרופ' גיא קינדלר מהאונ' העברית לשר אקוניס עצומה אשר עליה חתמו למעלה מ-1500 אנשי אקדמיה ישראלים ובה דרישה לחזור בו מהחלטתו.

ההפגנה באונ' בן גוריון בפייסבוק:

https://he-il.facebook.com/events/2145554582333480