מרמת טראמפ למהומות הפשיסטיות בגבעת הקפיטול: מאיגרא רמה לבירא עמיקתא

אסור לנו שהתמונות הקשות מגבעת הקפיטול תהיינה קדימון לאשר יתרחש ברחובות ירושלים בחודשים הקרובים בצל הנחיות החירום, בצל מערכת הבחירות הרביעית, בצל ההפגנות מול מעון ראש הממשלה ובצל המשפט הפלילי המתנהל נגד ראש ממשלת ישראל", אמר השבוע (11.1) נשיא המדינה ראובן "רובי" ריבלין. הנשיא צודק: יש לפעול כדי למנוע מהביביסטים ומאנשי הימין לנסות ולממש כאן ניסיון הפיכה פשיסטית דומה לזה שהתחולל בשבוע שעבר בבירת ארצותהברית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו חונך התנחלות דמה ברמת הגולן על שמו של הפירומן מוושינגטון (צילום: שגרירות ארה"ב)

אבל הנשיא גם טועה: המפגינים בבלפור (ובכל מקום אחר ברחבי הארץ) אינם דומים לניאונאצים ולחבריהם מוושינגטון. ההיפך הוא הנכון: המפגינים נגד שלטון הימין של בנימין נתניהו הםהם מגיני הדמוקרטיה. אסור להתבלבל. ידידו הטוב של הפירומן מהבית הלבן, היושב במשרד ראש הממשלה בירושלים, עלול להתפתות להבעיר את השטח או את השטחים. לא ממש חשוב איפה, חשוב שזה יהיה עכשיו. למשל באמצעות "איום חיצוני" מדומיין שיתווסף לאיום האמיתי בדמות מגפת הקורונה. הנה מה כבר עשה עד עכשיו: שיגור הצוללת למפרץ הפרסי, המשך ההתקפות (ההולכות הגוברות!) נגד סוריה, האיומים בדבר התערבות צבאית פעילה בתימן ובעיראק, הקמת מאות יחידות דיור בהתנחלויות ואף המשך השתוללות האלימה של המתנחלים בשטחים הכבושים ובמזרח ירושלים, הפוגעים בפלסטינים וברכושם מזה שבועות. כל אלה הם "גפרורים" העלולים, יחד או לחוד, להצית תבערה גדולה – לשמחת נתניהו. תבערה זו יכולה להפוך ל"גבעת הקפיטול בידינו" של שלטון הימין בישראל.

לכן, על מנת לנטרל את האיום המידי, חיוני להמשיך ולהפגין, להמשיך ולמחות. במקביל, יש לחזק את האופציה האלקטורלית הדמוקרטית היהודיתערבית שאינה מוכנה להתפשר עם נתניהו ועם ממשיכי דרכו. כדברי יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש): "צריך לנצח את נתניהו, אבל לא פחות חשוב לנצח את דרכו של נתניהו".

הרשימה עומדת להתפרסם בשער של גיליון "זו הדרך" הקרוב