מרכז עדאלה: יש לאסור הצבת מצלמות בקלפיות בבחירות לכנסת הקרובות

מרכז עדאלה דורש לאסור על הצבת מצלמות בקלפיות בבחירות הקרובות שיתקיימו ב-17 בספטמבר. החלטת השופט חנן מלצר מיום הבחירות הקודמות נגד הצבת מצלמות בידי נציגי הליכוד בקלפיות ביישובים ערביים, אינה מבטיחה שהמעשים לא יישנו ועדאלה פנה מחדש ליועץ המשפטי ולרשויות האכיפה כדי שיפתחו חקירה פלילית, לאחר שלא נענו פניותיו מחודש אפריל.

מצלמה שהופעלה בקלפי ביישוב ערבי בבחירות האחרונות (צילום: עדאלה)

לאחר שבמהלך הבחירות לכנסת ה-21, דווח בכלי התקשורת על הצבת כ– 1,200 מצלמות בקלפיות ביישובים הערבים על ידי חברי וועדות הקלפי  סיעת הליכוד, וידיעות אלה אף אושרו על ידי נציגיהם בוועדת הבחירות, אסר השופט מלצר עוד באותו יום, את הצילום מלבד מקרים חריגים שיש בהם חשד חריג לקיום עבירה.

עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, פנה פעמיים בעבר ליועץ המשפטי לממשלה ולמשטרה בדרישה לחקור את המקרה. בפנייה זו הצביע עדאלה כי המעשה מהווה חשד ממשי להפרת סעיף 119 לחוק הבחירות, האוסר על הפרעה לסדר התקין של הבחירות ועל ניסיון למנוע מבוחר להצביע.

בהיעדר חקירה פלילית בגין המעשים, ובהתייחס לכך שהנחיות הכוללניות שניתנו ביום הבחירות מאפשרת חזרה עליהם, פנה מרכז עדאלה שוב השבוע אל יו"ר השופט מלצר. בפניה שהוגשה באמצעות עו"ד סאוסן זהר, הדגיש מרכז עדאלה כי לא זו בלבד שהצבת מצלמות בקלפיות היוותה אמצעי הפרעה והרתעה שפגע קשות במימוש זכות הבחירה, אלא שהיא גם מהווה תיוג אתני וגזעני המחייב התערבות ועדת הבחירות המרכזית.

יצוין שבשנת 2013 התייחס יו"ר הועדה דאז, השופט אליקים רובינשטיין, אל הוצאת חבר ועדת קלפי מתפקידו משום שצילם את כל הבאים להצביע ללא רשות. רובינשטיין קבע שהוצאתו נעשתה בצדק.

עו"ד זהר, שהעבירה את שתי הפניות מסרה: "הצבת המצלמות הנסתרות בבחירות הקודמות לכנסת איפשרה תיוג אתני נגד המצביעים הערבים. התרת הצבתם עלידי ועדת הבחירות ואי פתיחה בחקירה פלילית למרות פניותינו, מאפשרת נרמול הדמוניזציה של החברה הערבית גם עלידי וועדת הבחירות ומערכות אכיפת החוק, וזאת למרות שהיה ברור שהצבת המצלמות היוותה הפרעה למהלך הבחירות. המחדל של הרשויות בהקשר זה, משמעו מתן לגיטימציה על ידם לפעולות גזעניות במסגרת פעילות חברי ועדות הקלפי והתרת פגיעה בזכות החוקתית לבחור של ציבור הבוחרים ביישובים הערביים."