מרכז אדוה: רווחי חברות הנדל"ן הוכפלו פי 4 בעשור האחרון

רווחי חברות הנדל"ן הוכפלו פי 4 בעשור האחרון, כך עולה ממחקר שנערך על ידי מרכז אדוה. "הגורם בעל האינטרס המובהק ביותר לאי הוזלה של מחירי הדירות הן חברות הנדל"ן, שבעשור האחרון הרוויחו באופן ישיר מהפעילות המוגברת בשוק הנדל"ן ומהתייקרות מחירי הדיור", נמסר.

נתוני מנהל הכנסות המדינה שפורסמו לאחרונה מראים כי בשנים 2008-2012 חלה עלייה תלולה בהיקף הרווחים של 20 חברות הנדל"ן הגדולות בישראל, במקביל לעלייה החדה במחירי הדיור. מרווח מצטבר לפני מס של 200 מיליון שקל בשנת 2007, זינקו הרווחים של 20 חברות הנדל"ן הגדולות עד לסכום של למעלה ממיליארד שקל בשנת 2012.

2018-06-18_193455

בשנים 2012-2015 אמנם ירדו במעט רווחי חברות הנדל"ן, אך אלו נשארו גבוהים מאוד בהשוואה לתקופה של טרם שנת 2008, ועדיין נעו סביב רווח מצטבר של כ-800 מיליון שקל, פי ארבעה מהרווח שנרשם עשר שנים קודם לכן. יש להדגיש כי מדובר על הרווחים של 20 חברות הנדל"ן היזמיות הגדולות, ולא של חברות הביצוע הקבלניות הסובלות ממתח רווחים נמוך יותר ואף מחוסר יציבות וסכנה לפשיטות רגל.

ירידת רווחי חברות הנדל"ן בשנים 2012-2015 מוסברת, בין השאר, בעלייה ברווחיהם של הבנקים, המקצים לחברות הנדל"ן את מקורות האשראי, וזאת בעקבות שינויים והגבלות בהיקף האשראי המוקצה לפעילות בנדל"ן וייקור הריבית על פעילות זו.

"הגידול ברווחי חברות הנדל"ן והבנקים והאינטרס של שני כוחות חזקים אלו למנוע שינוי מהותי בשוק הדיור בישראל מעלה את השאלה מדוע לא נידונה ברצינות האפשרות להחלפת חברות הנדל"ן על ידי המדינה. חלופה זו יכולה לבוא לידי ביטוי בצורה של יוזמה ממשלתית לבניית דירות לשכירות לטווח ארוך, בדומה לנעשה במדינות אחרות באירופה", נמסר.

ועוד: "בשבוע שעבר נראה שחלופה זו זוכה להתייחסות ציבורית מוגברת, כולל הכרזה של שר הבינוי והשיכון יואב גלנט על יוזמה שבינתיים לא אושרה לבניית 7,000 דירות של דיור ציבורי בשנה וכן הצעת חוק לדיור חברתי אותה הגישו חברי הכנסת דב חנין, איימן עודה, איציק שמולי, אורלי לוי אבוקסיס ואילן גילאון".

הצעה של מרכז אדוה ליישום תוכנית לדיור ציבורי אוניברסלי שפורסמה בשנה החולפת מהווה חלק ממגמה זו. ההצעה קוראת למדינה להתערב בשוק הדיור באופן ישיר, וליזום בניית אלפי דירות להשכרה לטווח ארוך. באופן זה, תוכל המדינה לעקוף את התלות הבלעדית בחברות הנדל"ן לבניית פתרונות דיור לציבור הרחב. "מה שעומד מאחורי ההצעה היא רווחת הדיירים, ולא שורת הרווח של הבנקים, חברות הנדל"ן ובעלי ההון".

לקריאת התוכנית לדיור ציבורי של מרכז אדוה:  http://adva.org/he/adva