מקל וגזר רקוב 

הבית הלבן פרסם (22.6) את החלק הכלכלי ב"עסקת המאה" של ממשל טראמפ . יממה לפני כן, איים נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על איראן "בהשמדה" בעקבות הפלת המל"ט האמריקאי בשמי המפרץ הפרסי.

2019-06-26_200637

זו לכאורה סתירה: הממשל מאיים במלחמה אך מדבר על שלום. אך אין כאן טעות. זו מדיניות אחת. איומי המלחמה וריכוז הכוחות במפרץ, יחד עם "עסקת המאה" השואפת להנציח את כיבוש השטחים הפלסטיניים, הם שני צדי המטבע של אותה מדיניות אימפריאליסטית החותרת לשמר על ההגמוניה האמריקאית באזור ובעולם ופועלת בשירות האינטרסים של ההון בארה"ב.

צדקה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש) באומרה, כי "ארה"ב כמעט הפציצה את איראן ועכשיו מציבה לה אולטימטום". היא הוסיפה: "טראמפ, מאז היכנסו לתפקיד, למד מידידו נתניהו כי 'המקור לכל הרוע הוא איראן'. מאז הוא מדרדר בכוונה את יחסי העולם עם איראן תוך ביטול הסכם הגרעין, החזרת הסנקציות וליבוי המתחים בין איראן למדינות הריאקציה הערבית. עכשיו, ביוזמת מחרחרי המלחמה בבית הלבן, אנו שוב מתקרבים למתקפה אמריקאית רצחנית במזה"ת. את המחיר ישלמו עמי האזור".

עד כאן לגבי המקל שמניפה הממשלה. ולגבי הגזר? מתברר כי התכנית הכלכלית שנידונה השבוע בבחריין איננה יותר מגזר רקוב.  יו"ר סיעת חד"ש-תע"ל, ח"כ איימן עודה, התייחס לכך בריאיון עם רינה מצליח: "מישהו צריך להסביר לטראמפ שאי אפשר לקנות הכל בכסף, בטח שלא את השאיפות הלאומיות הצודקות של העם הפלסטיני". הוא הוסיף: "הפתרון היחיד לסכסוך הוא סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית עצמאית בצד מדינת ישראל".

יצוין כי עשרות פעילי חד"ש הפגינו (25.6) מול שגרירות ארה"ב ברחוב הירקון בתל-אביב, בעקבות פרסום החלק הכלכלי של "עסקת המאה". הפעילים מחו נגד הניסיון לרמוס ברגל גסה את הדרישות הצודקות של העם הפלסטיני לעצמאות ולמדינה ריבונית, ונגד ניסיונו של ממשל טראמפ לכפות נורמליזציה בין ישראל לעולם הערבי בלא סיום הכיבוש.

לעומת גינוי חריף זה, בממשלת הימין (למרבה ההפתעה!) הביעו תמיכה בטראמפ. שר האנרגיה יובל שטייניץ טען בריאיון טלוויזיוני: "אנחנו תמיד בעד פיתוח הכלכלה הפלסטינית והפסקת המשבר ההומניטרי. כל העולם רוצה לעזור לפלסטינים, אבל הם מסרבים לעזור לעצמם".

למרבה הצער, גם באופוזיציה הליברלית והפרו-אמריקאית שיבחו את התכנית של הממשל. שר האוצר הניאו-ליברלי לשעבר, ח"כ יאיר לפיד (כחול לבן), טען כי "המסמך רציני מאוד ואין סיבה להתנגד לו".

יו"ר כחול-לבן והמועמד לראשות הממשלה, ח"כ בני גנץ, התייחס אף הוא לנושא בחשבון הפייסבוק שלו: "אני בעד קידום ופיתוח כלכלי עבור הפלסטינים בעזה וביהודה ושומרון. עלינו לפעול יחד עם העולם כדי לקבע את ההבנה ששקט ביטחוני יוביל גם לפרנסה ולרווחה באזור כולו".

התייחסותם של אלה המתיימרים להחליף את נתניהו, הגנרל גנץ והשר לשעבר לפיד, ל"עסקת המאה" צריכה להדאיג את כולנו. גם הם, בדומה לנתניהו, חותרים להנצחת הכיבוש ולא לסיומו. זו אינה אופוזיציה לשלטון הימין; זו לכל היותר חבירה אליו.