מק"י: מערכה מול הימין – בכל החזיתות

הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) התכנס ב-21.2 בבית הידידות בנצרת. יו"ר המושב היה חבר הוועד המרכזי, מוחמד בכרי, והישיבה נפתחה בסקירה פוליטית של המזכ"ל מוחמד נפאע. לאחר מכן נמסרו דוחות על המצב בנצרת. התקיים דיון, אשר סוכם בידי המזכ"ל ואושר בהצבעה.

הוועד המרכזי של מק"י קורא לכל חברי המפלגה ואוהדיה, לכל חברי בנק"י וחד"ש, לכל מי שחרד לדמותה החברתית והפוליטית של העיר נצרת, להתגייס למערכה ולהבטיח את ניצחונו של מועמד חזית נצרת הדמוקרטית, ראמז ג'ראייסי, בבחירות החוזרות לראשות העירייה, שיתקיימו ב-11 במארס.

2014-02-24_195301

כ-500 פעילי חד"ש, בנק"י ומק"י יצאו בסוף השבוע האחרון לרחובות נצרת כדי להפיץ את עלוני ההסברה של החזית בעיר. בין המפיצים: המועמד לראשות העיר, ראמז ג'ראייסי (שני מימין) וראשי החזית (צילום: אל אתיחאד)

הבחירות החוזרות, המתקיימות בהוראת בית המשפט ובצל האשמות בזיופים כלפי אנשיו של המועמד עלי סלאם, מבקשות להפוך על פיהן את התוצאה החוקית שאושרה בידי ביתהמשפט המחוזי בנצרת, שהיא: ניצחונו של ראמז ג'ראייסי בבחירות שהתקיימו ב-22 באוקטובר. מאחורי סלאם התייצבה קואליציה חשוכה של גורמים ריאקציוניים ובריוניים, המחזרים אחר הממסד השלטוני ומשתמשים ללא הרף בתעמולה עדתית ובהפצת שקרים ושמועות. במיוחד ראוי לציין את התייצבותו של ראש עיריית נצרת עילית, הגזען שמעון גפסו, אשר הודה בראיונות לתקשורת כי גייס מאות חברי ליכוד בנצרת להצביע עבור סלאם.

המערכה בנצרת היא מערכה מוניציפאלית בצורתה, אולם פוליטית בתוכנה. היא עוסקת לא רק בתפקודה של העירייה, אלא בעתידה של העיר והחברה. השאלות המוטלות על הכף: האם תמשיך האוכלוסייה הערבית בישראל להיאבק לשוויון לאומי ואזרחי מלא? האם יצליחו ניסיונותיו של השלטון לפורר את האחדות הלוחמת של המיעוט הלאומי הערבי – ניסיונות המתבטאים, בין היתר, במדיניות של פירוד על בסיס עדתי ובתכנית ממשלתית לגיוס הצעירים הערבים לצה"ל ול-"שירות לאומי" – או שתישמר דמותה הפטריוטית, הנאורה והמתקדמת של נצרת, בהנהגת מק"י וחד"ש? האם תתרום האוכלוסייה הערבית את משקלה במערכה נגד הכיבוש, למען שלום צודק, ולמען הבטחת זכויותיו הלאומיות של העם הערביהפלסטיני, או שתסתבך בשיתוף פעולה מביש עם הליכוד ומפלגות השלטון? האם תבטיח האוכלוסייה הערבית את זכויות הנשים ותתטפח אחדות של מאבק, או שתידרדר לעדתיות, למשפחתיות, לביריונות ולאלימות פוליטית?

הועד המרכזי מוקיע את החבירה של ההנהגות של כוחות פוליטיים אשר מתיימרים להיות "פטריוטיים" ו-"מתקדמים", ובראשם הנהגת בל"ד, אל הגוש הריאקציוני בבחירות לראשות עיריית נצרת. חבירה זו נעשתה תוך שיתוף פעולה בוטה ומביך עם תרבות של אלימות ובריונות פוליטית, בעידוד זרועות השלטון ובמימון הון מקומי וזר, שמקורו במדינות המפרץ. חבירה זו חושפת את הפנים האמיתיות ואת הזיוף שבקריאות של הנהגת מפלגה זו, לאחדות ולמאבק משותף של הכוחות הפטריוטיים בקרב הציבור הערבי.

הוועד המרכזי רואה בחיוב ובהערכה, את התייצבותם הברורה של אישים פטריוטיים ושל קבוצות פוליטיות פטריוטיות ומתקדמות – גם כאלה שיש להם ויכוח עם מק"י וחד"ש – מאחורי מועמדותו של ראמז ג'ראייסי, ובכלל זה העמידה האחראית של תנועת "בני הכפר". הוועד המרכזי מצפה גם מאישים מתקדמים בתוך קבוצות פוליטיות אשר הנהגתן החליטה באופן אופורטוניסטי לתמוך בגוש הריאקציוני, לדבוק באינטרס הפטריוטי המתקדם ולחבור – בניגוד לעמדת רוב הנהגת קבוצתם – אל הגוש התומך במועמדותו של ג'ראיסי.

דחיית מועד הוועידה שלאמןהמניין

הוועד המרכזי קובע כי ההתגייסות לניצחון ראמז ג'ראייסי בבחירות החוזרות בנצרת היא המשימה המרכזית העומדת כיום בפני המפלגה. נוכח סמיכות המועדים בין הבחירות החוזרות בנצרת לבין המועד שנקבע לוועידה, מחליט הוועד המרכזי כי הוועידה שלאמןהמניין של המפלגה, אשר הייתה אמורה להתקיים באמצע חודש מארס, תידחה למועד אחר. הוועד המרכזי מסמיך את הלשכה הפוליטית לקבוע את המועד החדש.

מול העלאת אחוז החסימה – נגבש שותפות יהודיתערבית רחבה

הוועד המרכזי של מק"י חוזר ומזהיר מהמהלך המסוכן של העלאת אחוז החסימה. זה מהלך אנטידמוקרטי מובהק, המכוון ליצור חומות גבוהות מסביב לפוליטיקה ולהפוך אותה למועדון סגור, למנוע ייצוג ממפלגות אידיאולוגיות, מהאוכלוסייה הערבית ומקבוצות מיעוט, ולחזק את ההון.

מק"י וחד"ש פועלות דרך נציגיהן בכנסת במסגרת של חזית התנגדות רחבה של כל מפלגות האופוזיציה, כולל כאלה שתמכו בעבר בהעלאת אחוז החסימה.

הסיכום בין נתניהו לבין ליברמן על העלאת אחוז החסימה ל-3.25% יפגע במיוחד בחד"ש. ברור שהרף הזה עלול למנוע ייצוג מהרשימה היהודיתערבית העקבית והלוחמת למען שלום ושוויון בארץ הזו. נוכח זאת, מק"י קוראת לכל אלה שקיומה של שותפות יהודיתערבית בכנסת חשוב להם: הימין הציב בפני כולנו אתגר, בואו ניתן לו תשובה פוליטיקה חזקה – בגיבושה של שותפות יהודיתערבית רחבה יותר ומשפיעה יותר, למען צדק חברתי, שלום ושוויון.

העמקת הכיבוש, בחסות ארה"ב

הוועד המרכזי של מק"י מוקיע את התנהלותה של ממשלת הימין בראשות בנימין נתניהו, אשר פועלת להעמקת ולהנצחת הכיבוש הישראלי בשטחים הפלסטיניים.

כלפי העולם, מייצרת הממשלה מיצגשווא בדבר משאומתן עם הפלסטינים. אולם בפועל, הממשלה מוסיפה לאשר בניית יחידות דיור בהתנחלויות, ממשיכה בייהוד מזרח ירושלים, מעלימה עין ומעודדת פעולות טרור אלימות של מתנחלים ("תג מחיר"), ושריה מעלים הצעות מסוכנות וחסרות שחר, בדבר סיפוח בקעת הירדן או בדבר שלילת אזרחות מהאזרחים הערבים בוואדי עארה ובמשולש.

כפי שהזהרנו כבר בעת פתיחת השיחות באוגוסט 2013, בתנאים הנוכחיים, המשאומתן צפוי להיכשל, לא משום שאין על מה לדבר, אלא משום שאין לפלסטינים עם מי לדבר: נתניהו אינו מעוניין להגיע לשלום צודק.

ארה"ב אינה מתווך ניטראלי בין ישראל לבין הפלסטינים, אלא היא התומכת העיקרית במדיניותה של ממשלת ישראל, אשר מעמיקה את הכיבוש ומגבירה את הסכנה למלחמה אזורית. התייצבותה של ארה"ב לצד התביעה של נתניהו כי הפלסטינים "יכירו במדינת ישראל כמדינה יהודית", כמו גם אמירתו של שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי בריאיון בערוץ 2, כי ייתכן הסדר מדיני ללא פינוי מתנחלים (19.2), מסייעות לשפוך אור על פרצופו האמיתי של "התיווך" האמריקאי.

הדבר ממחיש את הצורך להסביר ביתר שאת לציבוריות הישראלית ולדעת הקהל האזורית והעולמית את הצורך לנהל מדיניות המנותקת מתכתיבי האימפריאליזם האמריקאי מדיניות שלום שהיא לטובת האינטרסים של שני העמים.

הוועד המרכזי של מק"י שב ומדגיש כי יישום תכנית השלום של מק"י יוביל לשלום צודק ויציב, אשר יבטיח את האינטרסים הלאומיים האמיתיים של שני העמים. במרכזה של התכנית: הקמת מדינה פלסטינית עצמאית, שבירתה ירושלים המזרחית, בצד מדינת ישראל, בקווי ה-4 ביוני 1967; פינוי כל ההתנחלויות ופירוק חומת ההפרדה; שחרור כל האסירים הפלסטינים; ופתרון צודק של בעיית הפליטים הפלסטינים עלפי החלטות האו"ם.

כינוס הוועד המרכזי היה במועד בו מלאו עשרים שנה לטבח שביצע המתנחל ברוך גולדשטיין במסגד אלאיברהימי (מערת המכפלה) בחברון. באותו יום (21.2), התקיימה הפגנת אלפים בחברון, בהשתתפות השמאל הפלסטיני ופעילי שלום ישראלים. הוועד המרכזי מביע את הערכתו למפגינים הפלסטינים והישראלים, וקורא להרחבת ההשתתפות בפעולות מסוג זה.

מק"י ומפלגת העם הפלסטיני תמימות דעים

בפגישה שהתקיימה ברמאללה (15.2), בין משלחת מק"י לבין משלחת מפלגת העם הפלסטיני, הדגישו שתי המפלגות כי שוררת ביניהן תמימות דעים מלאה בשאלת המצב המדיני במזרחהתיכון וביחס למשאומתן בין אש"ף לבין ישראל. שתי המפלגות מאוחדות בהוקעת עמדתה של ממשלת ישראל, ובהוקעת התפקיד השלילי שממלאת ארה"ב באזור.

שתי המפלגות סבורות כי מספר התבטאויות של אישים מהנהגת אש"ף, לרבות הנשיא מחמוד עבאס (אבומאזן), מזיקות למערכה למען שלום צודק. ההצעות בדבר מדינה מפורזת בה יוצבו כוחות נאט"ו, או בדבר נסיגה מהחלטות האו"ם בדבר פתרון צודק של שאלת הפליטים – אינן משרתות את האינטרסים הלאומיים האמיתיים של העם הערביהפלסטיני, או של העם בישראל.

ההתפתחויות במזרחהתיכון

הוועד המרכזי מציין, כי האווירה האזורית השתנתה במהלך החודשים האחרונים. ההסכם שהושג בין המעצמות לבין איראן בדבר תכנית הגרעין שלה, וההסכם שהושג בינן לבין סוריה בדבר פירוק הנשק הכימי, עוררו כעס אצל ממשלת נתניהו, אשר נוהגת לתופף בתופי המלחמה, כדי להסות את הקולות הדורשים את סיום הכיבוש הישראלי.

העובדה שלחציה של ארה"ב דחפו את האופוזיציה הסורית להכשיל את השיחות בז'נבה, חושפת את התפקיד ההרסני שממלאת ההתערבות הזרה בהתמשכותו של המשבר בסוריה, אשר ממשיך לגבות את חייהם של חפים מפשע רבים. כיום, ברור יותר מאשר בעבר, כי ארה"ב וגרורותיה הן שמושכות בחוטיהן של הקבוצות הטרוריסטיות בסוריה, המתהדרות בנוצות של "מהפכה".

התפתחויות אלה מוכיחות את צדקת הערכותיה של מק"י בדבר אופייה הטרוריסטי של המתקפה האימפריאליסטית, המונהגת בידי ארה"ב והריאקציה הערבית והאזורית, ובכלל זה ממשלת ישראל. כוחות אלה מבקשים לפורר את סוריה ולהכניעה להגמוניה האמריקאית באזור. ארה"ב – המסתתרת מאחורי אמתלה של "הפצת הדמוקרטיה" – נשענת במדיניותה האזורית על קבוצות טרור, דוגמת אלקאעידה.

הוועד המרכזי רואה בחיוב את ההתקרבות ביחסים בין מצרים לרוסיה, ורואה בכך הזדמנות להחליש את התלות הצבאית, הכלכלית והפוליטית של מצרים בארה"ב, אשר נמשכת זה ארבעה עשורים. ההתקרבות הרוסיתמצרית היא ביטוי לניגוד בין מדיניות ארה"ב – אשר מחבקת את תנועת האחים המוסלמים – לבין הרצון של העם ושל ההנהגה במצרים לסיים את שלטונה של תנועה זו. סיום התלות המוחלטת של מצרים בארה"ב, עשוי להניב תנאים נוחים יותר, שיקלו על העם המצרי להשלים את מהלכי המהפכה ולחולל שינוי דמוקרטי וחברתי עמוק של המשטר.

המשבר ב-"הדסה" – משבר ההפרטה

הוועד המרכזי של מק"י מחזק את ידי הרופאים והרופאות, האחיות ועובדי המינהל בביתהחולים "הדסה" בירושלים, אשר שבתו ונקטו בפעולות מחאה נחושות, להגנה על עבודתם ושכרם. המשבר ב-"הדסה" הוא משבר מדיניות ההפרטה של מערכת הבריאות, אשר אחד מביטויה הוא הכנסת שירותי רפואה פרטיים (שר"פ) למערכת הציבורית. הוועד המרכזי קורא להלאמת ביתהחולים, לכיסוי גירעונותיו בידי הממשלה, ולהבטחת זכויות כלל עובדי ביתהחולים וציבור המטופלים.

סולידריות עם ונצואלה, מול חתרנות הימין

הוועד המרכזי של מק"י שולח את ברכתו לממשלה המהפכנית בוונצואלה, בראשות הנשיא ניקולאס מאדורו, למפלגת הסוציאליסטית המאוחדת של ונצואלה, למפלגה הקומוניסטית של ונצואלה, ולכל בני העם בוונצואלה המפגינים ברחובות בתמיכה במהפכה.

האופוזיציה הימנית בוונצואלה, אשר הובסה שוב ושוב בבחירות דמוקרטיות, אשר האחרונות שבהן היו הבחירות לנשיאות בחודש אפריל והבחירות המקומיות בחודש דצמבר, מבקשת להשיג באלימות את מה שלא הצליחה להשיג בקלפי. התקשורת הבינלאומית והישראלית אינה מקפידה לדווח, כי מול ההפגנות של אנשי האופוזיציה הימנית מתקיימות הפגנות המוניות של תומכי המהפכה הבוליבאריאנית. עוד מצניעה התקשורת את העובדה, שרבים מהפצועים בהפגנות הם אנשי שמאל, אשר הותקפו בנשק חם בידי מפגיני הימין.

תפקיד צבוע במיוחד ממלאת ארה"ב, אשר מספקת גיבוי לאופוזיציה הימנית ומבקשת בגלוי להחליף את הממשלה הנבחרת של ונצואלה, בממשלה שתהיה נוחה עבורה. העוינות הגדולה של האימפריאליזם האמריקאי נובעת מכך, שהמדיניות הסוציאליסטית של ממשלת ונצואלה מוכיחה כי יש חלופה לניאוליברליזם, וכי גובר הסיכוי שיסתיים העידן בו אמריקה הלטינית הייתה "החצר האחורית" של ארה"ב.

ההחלטות שהתקבלו בתום ישיבת הוועד המרכזי של מק"י

ביום שישי האחרון פורסמו בגיליון השבוע של "זו הדרך"