מק"י וחד"ש על ההסכם עם איחוד האמירויות: משטרי המפרץ בשירות טראמפ ונתניהו השרויים במשברים

המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) פרסמו אמש (חמישי) הודעה משותפת לפיה הן רואות בהכרזה על הסכם בין ארה"ב, איחוד האמירויות וישראל חלק מיישום "עסקת המאה" ופגיעה בזכות ההגדרה העצמית של העם הפלסטיני.

נתניהו, טראמפ וחתנו קושנר בעת ביקורו של נשיא ארה"ב בירושלים במאי 2017 (צילום: לע"מ)

"צעד זה בא גם כדי לשרת את ראש הממשלה בנימין נתניהו המואשם בפלילים ואת הנשיא דונלד טראמפ השרויים במשברים, באמתלה של צעד לכיוון 'השלום' במזרח התיכון, כאשר האמת היא שמדובר בצעד להנצחת הכיבוש וההתנחלויות ומניעת הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967. היחסים בין משטרי המפרץ לישראל אינם חדשים, אלא שהמעבר ליחסים פומביים ורשמיים ממחיש את התכניות האימפריאליסטיות לכונן סדר אזורי חדש ולהצר על הכוחות המתנגדים להגמוניה האמריקאיתישראלית באזור", נאמר עוד. מק"י וחד"ש הדגישו כי המפתח לשלום באזור הוא סיום הכיבוש הישראלי והקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67' שבירתה ירושלים המזרחית ושיבת הפליטים לפי החלטות האו"ם.

לדברי יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) "הסכמים עושים בין פוליטיקאים שלום עושים בין עמים. כל עוד ישראל ממשיכה לשלוט במיליוני פלסטינים בשטחים הכבושים ימשיכו לחגוג אשליות של שלום על מדשאות בחו״ל בלי לתקן את המציאות פה בארץ". ח"כ עאידה תומאסלימאן הדגישה ש"מפת הדרכים הלגיטימית היחידה היא זו שמובילה לשחרור של העם הפלסטיני מפשע הכיבוש והקמת מדינה העצמאית בגבולות 67. ההסכם הוא חבל הצלה של הריאקציה הערבית לשני מנהיגים שיודעים שסוף ימיהם קרב. העם הפלסטיני לא יהיה גשר ליחסי הבושה האלה. אויבי העמים לא יחליטו לפלסטינים איך תיראה מדינתם."

גם ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) תקף האת ההסכם "שאינו הסכם היסטורי אלא הסכם היסטרי בין שני מנהיגים המצויים בשפל שלא היה כדוגמתו. אף מהלך או "הסכם שלום" עם מדינה צד ג' לא יעצור את הדיכוי, הגזל ושפיכות הדמים של הכיבוש. לא ארה"ב ולא איחוד האמירויות יכולות לוותר בשביל הפלסטינים על זכותם הלאומית למדינה ריבונית. אין שום תחליף להסכם שלום שבבסיסו נסיגה מוחלטת של ישראל מכל השטחים שכבשה ביוני 1967 והקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל. במובן זה, נרמול היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, אם אכן יקרה, רק ישרת את הכיבוש ואת בעלי ההון שיפיקו רווח ממסחר בין המדינות".

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) טען כי ההסכם לא יקדם את השלום האזורי. "ההסכם הוא חלק מעסקת המאה המסוכנת, פוגע בזכות ההגדרה העצמית של העם הפלסטיני, ומשרת גם את המשברים של נתניהו וטראמפ". "אסור ליפול לאשליות: נתניהו וטראמפ לא צועדים לשלום אלא להנצחת הסכסוך, הכיבוש וההתנחלויות, ומניעת הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67. לא יהיה שלום באזור ללא סיום הכיבוש", הבהיר. חברו לסיעה, ח"כ ג'אבר עסאקלה סבור שההסכם "רחוק מלכלול שלום בתוכו, זהו הסכם שנועד לשרת את האינטרסים והצרכים הפוליטיים של נתניהו, טראמפ והנסיך מוחמד בן זאיד. שלום יהיה רק כאשר ייחתם הסכם המבטיח לעם הפלסטיני את חירותו ואת זכותו להקמת מדינה ולהגשמה עצמית".