מק"י וחד"ש: נתניהו וטארמפ גוררים את האזור למלחמה – כולנו נשלם את המחיר

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש (שני) בנאום בשפה האנגלית שהיה מיועד לפטרוניו בוושגינטון כי הוא בטוח שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יקבל את "ההחלטה הנכונה בנוגע להסכם הגרעין" – שלדבריו "נותן לאיראן נתיב ברור לארסנל גרעיני". לטענת נתניהו הוא חשף אתמול מסמכים חשאיים מתכנית הגרעין של טהראן, שאותם הגדיר כ"הישג מודיעיני מהחשובים של מדינת ישראל".

בתום הנאום פרסמו המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) הודעה בה הן מזהירות מפני חרחורי המלחמה של ממשלת נתניהו וממשל טראמפ, שעלולים להמיט על עמי האזור כולם, לרבות אזרחי ישראל, אסון גדול.

3

התוקפנות הישראלית החוזרת והנשנית בסוריה, והאיום של טארמפ להפר את הסכם הגרעין עם איראן, עלולים לדרדר את המצב במהרה, ולהביא למלחמה שאפשר לדעת מתי תיפתח אבל לא לדעת איך ומתי תסתיים, ובאיזה מחיר, שאת עיקרו ישלמו אזרחים סורים, איראנים וישראלים. כמה דם עוד יישפך בשירות האינטרסים האימפריאליסטיים של ארה"ב?

עוד נאמר בהודעה ש"מק"י וחד"ש מזהירות מפני ברית הדמים בין ממשל טראמפ, ממשלת נתניהו ומשטרי המפרץ בהנהגת סעודיה. אנו שבים ומדגישים את הדרישה לפרז את המזרח התיכון ואת העולם כולו מכל נשק להשמדה המונית, כולל הנשק הגרעיני של ישראל. רק שלום צודק ויציב, ובבסיסו הקמת מדינת פלסטינית עצמאית בצד ישראל, יבטיח את בטוחנם ושגשוגם של כל עמי האזור".

גם חבר הכנסת דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) הגיב אמש על הנאום ששודר בכל ערוצי הטלוויזיה בישראל: "כל הקלסרים הריקים, הדיסקים, והאנגלית, ובשביל מה? נתניהו נשא הערב נאום בחירות בו הוא חימם אטריות ישנות, שבושלו שנים רבות לפני שנחתם הסכם הגרעין. חשוד בשחיתות אחד, מנסה לשכנע חשוד בשחיתות אחר, להצית תבערה עליה נשלם כולנו מחירים איומים."

חנין הדגיש ש"אין החלטה יותר חשובה בפוליטיקה האנושית מאשר ההחלטה לצאת למלחמה. היא מביאה להרג של אנשים, הרס וחורבן, צער ושכול. ובדיוק באותו זמן – במקביל לנאום – נתניהו העביר בכנסת חוק מסוכן שיאפשר לו ולשר הביטחון ליברמן להכריע בעצמם על יציאה למלחמה, ללא אישור הממשלה והקבינט. אני לגמרי לא סומך על שני האנשים האלה כשמדובר על חיי אדם. החלטה לצאת למלחמה חייבת להתקבל בצורה הכי מעמיקה ודמוקרטית – על ידי הכנסת. זו הנורמה השולטת במדינות דמוקרטיות ברחבי העולם." לדבריו "יש אלטרנטיבה למלחמה עם איראן. ההסכם הבינלאומי בעניין הגרעין היה מהלך נכון, ואותו צריך לפתח ולא לחסל. במלחמה אזורית עם איראן אף אחד לא ינצח. כולנו נשלם את המחיר. והוא יהיה נורא".