מק"י וחד"ש: האמנות של מוחמד בכרי חזקה מהפשיזם של השרה רגב

המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) מגנות את ההסתה של שרת התרבות מירי רגב נגד הבמאי והשחקן מוחמד בכרי בשל השתתפותו בפסטיבל אמנותי בלבנון. "מק"י וחד"ש גאים בבכרי, ברקורד המקצועי שלו, בהיותו שגריר של תרבות מתקדמת בארץ ובעולם, שנושא את מכאוביו ואת תקוותיו של העם הערבי הפלסטיני; בעוד רגב הוא מודל לפשיזם, להסתה נגד אמנות ותרבות ולסגירת תיאטראות ומניעת יצירות אמנותיות. מק"י וחד"ש קוראות לציבור הרחב וליוצרים בפרט, להיאבק נגד רדיפתו של בכרי בכל האמצעים האפשריים", נמסר.

2017-09-25_202740

מוחמד בכרי בהפגנה של חד"ש ומק"י נגד מלחמת עזה שנערכה ליד כרמיאל בינואר 2009 (צילום: בוקרה.נט)

"השרה רגב לא מפספסת שום הזדמנות כדי להסית נגד האזרחים הערבים, ודרישתה לפתוח בחקירה נגד בכרי היא המשך למיצג הלאומנות הפרובוקטיבי שלה", אמר אמש חבר הכנסת יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת). שרת התרבות ביקשה מהיועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה נגד הבמאי בגין "הסתה וביקור במדינת אויב". במכתב בנושא "פתיחה בחקירה נגד מוחמד בכרי איסור ביקור במדינה הנמצאת בעימות צבאי מול ישראל", כתבה השרה כי "מוחמד בכרי הינו אזרח ישראלי, על פי הפרסומים השונים בכלי התקשורת מתברר כי בכרי שוהה בעיצומם של ימים אלו בלבנון לטובת השתתפות בפסטיבל תרבות העונה לשם 'ימי פלסטין'".

ח"כ ג'בארין תקף את רגב לאחר דבריה נגד בכרי. "עוד לפני שהיא שמעה את בכרי או הבינה את דבריו, היא יצאה במתקפה חסרת רסן שזורעת רק שנאה ופירוד. בכרי כיוון את דבריו נגד המשך הכיבוש, ועמדתו זו נגד הכיבוש היא שמפריעה באמת לרגב". לדבריו "הפופוליזם של רגב פוגע בתרבות, בדמוקרטיה וביחסים העדינים בין יהודים וערבים במדינה. בהמשך להצעת החוק שלה ׳נאמנות בתרבות׳, היא מבקשת למנוע מהאמנים הערבים להתחבר עם המרחב התרבותי הטבעי שלהם בעולם הערבי". "זכותם של האזרחים הערבים לפתח קשרים תרבותיים וחברתיים עם שאר העולם הערבי. בדמוקרטיה אמיתית המדינה לא יכולה לכפות בכוח על מיעוט תרבותי להתנער מתרבותו הרחבה ומהמרחב התרבותי אליו הוא משתייך", סיכם ג'אברין.