מק"י וחד"ש בעקבות ביטול ההסכם עם איראן: צו השעה – התנגדות למלחמות טרמפ ונתניהו

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע אמש (שלישי) בנאומו בבית הלבן כי "ארצות הברית תפרוש מהסכם הגרעין עם איראן והסנקציות על איראן יוחזרו באופן מיידי". המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) גינו הבוקר את החלטת נשיא ארה"ב לסגת מהסכם הגרעין עם איראן. "החלטת טרמפ מהווה הכרזת מלחמה על מדינות ועמי האזור, בניגוד לרצונם של רוב מדינות ועמי העולם", נמסר.

2018-05-09_211849

לדברי מק"י וחד"ש "ברית הדמים בין ממשל טרמפ, ממשלת נתניהו ומשטרי המפרץ בהנהגת סעודיה היא הסכנה הגדולה ביותר לכל עמי האזור. הברית הזו גלויה בהקשר "עסקת המאה", חיסול זכות ההגדרה העצמית לעם הערבי הפלסטיני והעברת השגרירות האמריקאית לירושלים, כמו גם במלחמה בסוריה ובחרחורי המלחמה נגד איראן. צו השעה של כל הכוחות השפויים בישראל, באזור ובעולם הוא התנגדות לשילוש הנפשע – האימפריאליזם, הציונות והראקציה הערבית – והתנגדות לתכניותיו הרות האסון."

מק"י וחד"ש מדגישות שהפתרון לכל בעיות האזור מתחיל בסיום הכיבוש הישראלי והקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה ירושלים המזרחית. הערובה האמתית והאסטרטגית לביטחונם ורווחתם של עמי האזור היא פירוז כל המדינות האזור מכל נשק להשמדה המונית.

גם יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) פרסם אמש הודעה לפיה: "שיקולים פוליטיים של שני מנהיגים עם שיגעון גדלות מחרחרים סביבנו מלחמה כוללת. טראמפ, כתמיד, מנהל מדיניות מסוכנת, אבל הפעם אנחנו נשלם את המחיר היקר. נתניהו מהמר על חיי האזרחים כדי לחמוק מחקירות. די למדיניות של מלחמה. צריך ההסכמים, צריך פירוז כולל מנשק כימי, צריך להתקדם לשלום."

לדברי ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) "לאן מציעים ללכת כל המתלהבים מהודעת טראמפ על פרישה מהסכם הגרעין? האם הם באמת חושבים שטוב שההסכם יתפוצץ עכשיו? ומדוע שזה לא ידחוף את שליטי איראן דווקא להאיץ את תכנית הגרעין? ומה יקרה במצב כזה? ואם תהיה מלחמה כוללת באזור מי ישלם את מחירה
על כל השאלות האלה צריך לחשוב הלילה. ולכולן התשובה שלי היא הפוכה לזו של טראמפ ונתניהו".
ח"כ חנין הדגיש ש"שני שליטים שבורחים מחקירות שחיתות לוקחים הימור מסוכן על החיים של כולנו. את הסכם הגרעין אסור לפוצץ. את ההידברות צריך להרחיב ולא לקטוע. צריך לפעול עם הקהילה הבינלאומית ולא נגדה. רק כך נבטיח לנו ולשכנינו חיים ובטחון. אזרחי ישראל והמזרח התיכון כולו קמו הבוקר למציאות מתוחה ומסוכנת. ההידרדרות עלולה להיות מהירה מאד. חשוב להבין: למרות שמרבית הקהילה הבינלאומית תומכת בהסכם הגרעין עם איראן ומעוניינת בהמשכו – הפרישה האמריקנית מאיימת להביא לקריסתו. הסיבה לכך היא שהחזרת הסנקציות האמריקניות על חברות הסוחרות עם איראן תציב בפניהן בחירה בין השוק האמריקני לבין השוק האיראני. רובן יבחרו בשוק האמריקני הגדול והמשמעותי יותר והמבנה הבסיסי של ההסכם – שבמרכזו הייתה הסרת סנקציות תמורת ויתור איראני על תכנית הגרעין יתמוטט".

עוד מסר חנין "נתניהו וטראמפ מהמרים על כך שבמצב כזה המשטר האיראני יקרוס. מרבית המומחים סבורים אחרת. איראן כבר הצליחה לעמוד במשטר סנקציות חמור לאורך שנים. וכפי שאנחנו יודעים, דינמיקה של עימות צבאי מחזקת דווקא את הקיצוניים. מול האיום החיצוני גם המשטר באיראן יצליח לגייס סביבו את התמיכה העממית לה הוא כל כך זקוק.הנסיגה מהסכם הגרעין לא תוביל להיעלמות תכנית הגרעין האיראנית, אלא דווקא לחידושה ולהאצה שלה. לכן, המשמעות האמיתית של פרישת טראמפ מהסכם הגרעין היא העמדת ישראל ואיראן במסלול של התנגשות חזיתית. מלחמה כוללת כזו תהיה איומה ומסוכנת. כולנו נשלם בה מחיר יקר. זו הסיבה שגם מרבית אנשי הממסד הביטחוני – בישראל וגם בארצות הברית – מתנגדים לפיצוץ הסכם הגרעין. ביטול הסכם הגרעין מסכן את הביטחון של כולנו. אסור להתבלבל. נתניהו וטראמפ מובילים אותנו לתהום. זה הזמן להתייצב ולומר 'עצור'. לבחור בחיים ולצאת למאבק למענם".

יצוין שליח סין למזרח התיכון, ג'ונג שיאושנג, אמר היום כי על הצדדים המעורבים בהסכם הגרעין עם איראן צריכים לשמור על ההסכם ולהשתמש במשא ומתן כדי לפתוח את הסכסוכים לגביו. הדברים נאמרו לעיתונאים לאחר פגישה עם גורמים רשמיים באיראן, להם אמר כי סין מוכנה לחזק את שיתוף הפעולה בין כל הצדדים המעורבים בהסכם הגרעין. גם משרד החוץ של סין מסר הבוקר כי הוא מצר על כך שארצות הברית החליטה לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן, ובכך העלתה את הסיכון לעימותים במזרח התיכון. "סין תשמור על ההסכם והיא קוראת לכל הצדדים הרלוונטיים לנקוט בגישה אחראית", נמסר מבייג'ינג.