מקהלת הממסד מתייצבת לימין טראמפ אבל איש לא מתייחס למחיר הכבד שתגבה המלחמה 

צבא ארה"ב התנקש בשעות הבוקר המוקדמות של יום  שישי האחרון בחייו של הגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים. סולימאני היה האחראי לפעילות צבאית מחוץ לגבולות איראן. דובר הפנטגון מסר: "בהוראת הנשיא, צבא ארה"ב חיסל את קאסם סולימאני, ראש כוח קודס של משמרות המהפכה".

עם פרסום דבר החיסול, אצו-רצו כל מנהיגי המפלגות הציוניות ושלפו מהארון את מדיהם. ראשון המשבחים את הנשיא דונלד טראמפ היה רב"ט יאיר לפיד, ואחריו – הרמטכ"ל בני גנץ (שניהם מכחול לבן) ושר הביטחון לשעבר עמיר פרץ (העבודה).

ככה זה בישראל (ובניגוד לארה"ב): בכל פעם שהפנטגון מפעיל כוח צבאי קמה הצמרת הפוליטית המקומית – מראש הממשלה נתניהו ועד אחרון הפוליטיקאים הממסדיים – ומצדיעה כאיש אחד לנשיא האמריקאי. כך אמר גנץ לאחר חיסול סולימאני (שבוודאי לא נמנה עם ל"ו הצדיקים): "כפי שלא היססתי לחסל את רמטכ"ל חמאס אחמד ג'עברי בנובמבר 2012, כך ראוי לעשות כלפי כל מי שפעילותו מביאה לרצח חפים מפשע ולערעור היציבות האזורית והעולמית. בביטחון המדינה אין קואליציה ואופוזיציה".

אלפים הפגינו בשבת בכיכר טיימס בניו יורק נגד מדיניות טראמפ במזרח התיכון (צילום: מורנינג סטאר) 

 

אלא שדווקא יש אופוזיציה. המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) הזהירו באותו יום מפני "גרירת האזור למלחמה הרת אסנות בידי הממשל האמריקאי. החיסול שבוצע בידי ארה"ב על אדמת עיראק הוא הסלמה מסוכנת במדיניות הדמים של ארה"ב באזור". לדברי מק"י וחד"ש, "אין בכוחן של מחיאות הכפיים של ממשלת ישראל ושליטי המפרץ לפשעיו של טראמפ לחפות על המשבר שאליו נקלעו התוכניות האימפריאליסטיות באזור ועל משבריהם הפוליטיים המחריפים של טראמפ ונתניהו. כבר הזהרנו שעקב המשבר, נתניהו מסוכן יותר, וזה משליך בבירור על התוקפנות של ישראל בשירות ארה"ב בעיראק, בסוריה ובלבנון. צו השעה של כל הכוחות השפויים בעולם, באזור ובארץ הוא לבלום את התוקפנות של טראמפ ונתניהו לאלתר, ולמנוע הידרדרות למלחמה אזורית או עולמית שאת מחירה ישלמו העמים".

לכך הוסיפה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת): "ממשל טראמפ מסכן את חיי כל תושבי המזרח התיכון – איראנים, ישראלים וכל מי שנמצא ביניהם. לא למלחמה!". ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת) הסביר: "הסכם הגרעין עם איראן היה הסכם טוב למזרח התיכון, שהפחית משמעותית את סכנת המלחמה. טראמפ ונתניהו, צעד אחר צעד, מפרקים בשנתיים האחרונות את ההסכם ומטפחים הסלמה עם איראן. כעת אנו עומדים בפני סכנת מלחמה כוללת שתהיה הרת אסון לכל עמי אזור".

למחיר שתגבה המלחמה הצפויה התייחס לפני שבועיים הרמטכ"ל אביב כוכבי: "במלחמה הבאה עוצמת האש תהיה גדולה. צריך להכיר את זה ולהתכונן לזה. גם מנטלית. הם מתכננים לירות על השטחים הבנויים".

על הצפוי לעם בישראל, אם וכאשר תפרוץ מלחמה, ניתן ללמוד מההצפה שפקדה את תל-אביב בשבת האחרונה. במהלכה נהרגו בתוך מעלית בשכונת התקווה דין שושני וסתיו הררי בני 25. השניים נלכדו במעלית, לאחר שזו נתקעה בחניון מתחת לפני הקרקע וטבעו למוות. "מערכת הטלפונים קרסה" הסביר דובר שירותי הכבאות. זו הייתה הצפה בעיר אחת – ניתן רק לשער מה יקרה במלחמה שתתנהל ברחבי ישראל.

 

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"