מצעד הדגלים של הימין: מאות פלסטינים וישראלים הפגינו נגד הכיבוש

 

מצעד הדגלים בירושלים של הימין הקיצוני נערך היום (רביעי) ובשעות הצהריים המשטרה פינתה בכוח פלסטינים, עיתונאים ופעילי שלום מרחבת שער שכם. כמו כן, מאות פלסטינים הפגינו ברחוב סולטאן סולימאן, סמוך למסלול המצעד. בשער שכם התפתח עימות בין פעילי שלום לצועדים, לאחר שהפעילים ניסו לחסום את דרכם. בין מפגיני השלום הגיעה גם קבוצה של יהודים צעירים מארה"ב שבאו למחות נגד המצעד.

2017-05-24_211433

מעצר של פעילת שלום אמריקאית, היום, ליד שער שכם (צילום: אקטיבסטילס)

 

כמו כן, פעילי שלום (ביניהם חברי עומדים ביחד, חד"ש ומק"י) הפגינו בכיכר צה"ל שליד עיריית ירושלים מול מצעד שנאה גזעני ובזבזני מצעד הדגלים. "נפגין למען עיר שהיא מקום לכולנו" מסרו המארגנים והוסיפו: "גם השנה, הולך הימין הקיצוני לחגוג את יום 'איחוד ירושלים' במצעד דגלים ברובע המוסלמי בעיר העתיקה. והתושבים הפלסטינים?  ידרשו להסתגר בביתם. הכל כדי לאפשר לבריונים של להב"ה לצעוד, להשמיע קריאות שנאה ולזרוע פחד".

יצוין שהבוקר הגישה עמותת עיר עמים עתירה דחופה  לבית המשפט העליון נגד מפקד מחוז ירושלים בשל החלטתו להאריך את מסלול מצעד הדגלים במסגרת אירועי יום ירושלים. מפקד המחוז, ניצב יורם הלוי, החליט אתמול לאפשר לחלק מהצועדים להמשיך אחרי שער שכם, להקיף את העיר העתיקה ולהיכנס דרך שער האשפות. בעשור האחרון אסרה המשטרה על המסלול הזה מחשש להתנגשויות בין הצועדים לבין התושבים הפלסטינים.

בשנים האחרונות עתרה העמותה נגד מצעד הדגלים ונגד אזלת היד, לטענתה, שהמשטרה הפגינה מול גילויי הגזענות וההסתה מצד עשרות צועדים. בשנה שעברה מתחו שופטי בג"ץ ביקורת חריפה על המשטרה בשל כך, והמצעד עבר בשקט יחסית למרות שנשמעו בו קריאות גזעניות.

כמו כן, עשרות בתי עסק במערב ירושלים החליטו השנה לסגור היום את עסקיהם. הסיבה: סולידריות עם הסוחרים ובעלי העסקים ברובע המוסלמי בעיר העתיקה, שנאלצים לסגור מדי שנה את חנויותיהם, רק בגלל שמצעד הדגלים עובר דווקא שם. ב"פלאפל מולה" בשוק מחנה יהודה, הסבירו: "יש לנו הרבה שותפים במזרח העיר וכשהם מאבדים פרנסה וסובלים משלילת זכויות בסיסיות זה משפיע גם עלינו. גם ככה קשה להתפרנס בעיר הזאת". גם אנשי "המרקייה" הצטרפה ליוזמה: "במקום להגן על בעלי העסקים הפלסטיניים שחשופים לאלימות כלפיהם וכלפי הרכוש שלהם – המשטרה מאלצת אותם לסגור את העסקים, וכך מפעילה עליהם אלימות נוספת. ביום הזה, אנחנו, המרקייה, בוחרים לסגור את העסק שלנו בסולידריות עם הסוחרים הפלסטינים".