מצעד הדגלים בירושלים: בבוקר דיון בעתירה לבג"צ ובערב הפגנה נגד הגזענות

בבג"צ יתקיים מחר (ראשון) דיון בעתירה שהגישה עיר עמים באמצעות עו"ד איתי מק. מדובר בעתירה דחופה נגד מעבר מצעד הדגלים ברובע המוסלמי בשעות הערב, בשל סמיכות המצעד למועד פתיחתו של הרמדאן. העתירה מופנית נגד החלטת המשטרה לאשר את מעבר המצעד ברובע המוסלמי, על אף שמדובר בערב בו על פי כל ההערכות אמורה להתקיים תפילת התרוויח הראשונה של חודש הרמדאן. לקראת הרמדאן וביום תפילת התרוויח רחובות הרובע המוסלמי ובפרט רחוב הגיא מקושטים במנורות, ומתפללים מוסלמים רבים נוהגים מדי שנה להגיע כבר בשעות הצהרים ואחר הצהרים המוקדמות לרובע המוסלמי

2016-06-04_174642

לאחר פניות חוזרות של עיר עמים למשטרה, הכירה לבסוף המשטרה בסמיכות המצעד לפתיחת הרמדאן, ובצורך ליצור הפרדה בין שני האירועים, אך קבעה בהסדר עם מארגני המצעד וגורמים פוליטיים כי תנועת הצועדים מכיכר צה"ל לכיוון שער שכם, הכניסה לרובע המוסלמי, תתאפשר עד השעה 18:30 לכל המאוחר.  כלומר תנועת הצועדים אל תוך הרובע תימשך עד מאוחר משעה זו, ולא נקבע מתי תסתיים בתוכו.

מהודעות שפורסמו על ידי המשטרה ועל ידי מארגני המצעד עולה כי להסדר זה הגיעו בעקבות פגישות שנערכו בין מפקד מחוז ירושלים במשטרה לבין מארגני המצעד, ניר ברקת (על אף שבפניות עיר עמים לעיריה הכחישה זו את תפקידה בתוואי המצעד), ושר החקלאות אורי אריאל.

כפי שנטען בעתירה, ההסדר בין המשטרה לבין מארגני המצעד אינו מקצועי אלא נובע מלחצים פוליטיים, אינו סביר ולא מאזן נכונה את זכויות הצועדים אל מול זכויות המתפללים המוסלמים הרבים, ברובע המוסלמי ומחוץ לו שההכנות לכניסת החג המרכזי שלהם מתקיימות באותן שעות ממש; ההחלטה אינה מעשית גם לאור חוסר היכולת המוכח של המשטרה לנהל כראוי את המצעד ולאכוף את החוק על המפגינים בשנים האחרונות, ובפרט במצעד אשתקד; ההחלטה גם מתעלמת מהמציאות הקשה שבה חלק מהמפגינים המשתתפים במצעד נוהגים באלימות פיזית ומילולית.

במסגרת העתירה, מתבקשת המשטרה גם להבהיר כיצד נערכה לכניסתם של מתפללים מוסלמים רבים בדרך לתפילת התרוויח, כיצד תאפשר את היערכות תושבי הרובע לחג, כיצד תמנע פגיעה בקישוטי החג שנתלו, ומהי השעה הברורה בה לא יהיו יותר צועדים ברובע והמתפללים יוכלו להיכנס אליו.

יצוין שקבוצת פעילים נגד הגזענות בירושלים קראה להפגין נגד המעשים הנפשעים הנלווים מדי שנה למצעד הדגלים של המתנחלים והימין הקיצוני. "זוהי לא שמחתה של ירושלים, אלה לא אוהביה. גם השנה נתכנס ביום ירושלים כדי להגיד 'לא' למצעד הדגלים האלים שעובר במזרח העיר וברובע המוסלמי", נמסר. ההפגנה תתקיים מחר בערב (ראשון), בשעה 17:00 בכיכר ספרא.