מצור ולא סגר: זה יומיים ספינות חיל הים פותחות באש לעבר סירות דייג פלסטיניות בעזה

פלסטינים ברצועת עזה דיווחו כי חיל הים פתח הבוקר (חמישי) באש לעבר סירת דיג בצפון רצועת עזה. שני דייגים נפצעו ואושפזו בבית חולים בעקבות הירי. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות וואפא, זהו היום השני ברציפות בו חיילי צה"ל המשרתים בספינות חיל הים פותחים באש לעבר דייגים באותו אזור. אתמול נפגע דייג נוסף מן הירי.

סירות דייג פלסטיניות בנמל עזה (צילום: גישה)

יצוין שהעולם כולו מצוי כעת באי ודאות כלכלית, לנוכח התפשטות נגיף הקורונה, אך הדברים חמורים עוד יותר ברצועת עזה, שם הכלכלה כבר שנים על סף קריסה. זאת, בשל המצור שישראל החריפה ב-2007. ארגון גישה שיגר השבוע פנייה דחופה לשר הביטחון ולמתאם פעולות הממשלה בשטחים בדרישה כי יבטלו מיד הגבלות שמשפיעות ישירות על הכלכלה ועל הפקת מזון.

בין היתר מפורטים במכתב הצרכים המידיים של ענף הדיג ברצועה: מנועים חלקי חילוף למנועים, חומרים שדרושים לתיקון הסירות, כמו פיברגלס וחומרי ייבוש. עשרות שנים של מגבלות תנועה, סגר ואכיפה אלימה, שישראל מפעילה על דייגי הרצועה בים, כבר פגעו קשות בענף הוותיק. הסרת ההגבלות על הכנסת הציוד הנחוץ לדייגים קריטית במיוחד בימים אלה, על רקע התפשטות נגיף הקורונה, לשמירה על ביטחון תזונתי ועל הכלכלה ברצועה.

בעקבות הליך משפטי ארוך שניהל גישה, יחד עם ארגוני זכויות האדם עדאלה ומרכז אלמיזאן לזכויות אדם בעזה, הושבו לדייגי עזה, עד ינואר האחרון, 69 סירות שישראל תפסה מידיהם והחזיקה בהן במשך שנים, בלא סמכות ובניגוד להוראות הדין הבינלאומי. הסירות הוחזרו במצב גרוע וללא רוב הציוד שהיה על סיפונן כשנתפסו. גורמים פלסטיניים מהנהלת ענף הדיג במשרד החקלאות דיווחו לגישה כי לא הושבו עשרות מנועים ומכשירי ג'י.פי.אס ועוד לפחות 15 מכשירים לגילוי מצבורי דגה. בגלל היעדר החומרים, רוב הסירות שהושבו תוקנו רק חלקית ו-16 מהסירות שהושבו לא תוקנו כלל. המשמעות היא העמקה מתמשכת של האבטלה בענף.

למרות הצורך הדחוף, לגישה נמסר כי ישראל מתעלמת מבקשות של ארגוני סיוע בעזה להכנסת הציוד הדרוש לדייגים. כך, למשל, המדינה לא השיבה כלל לבקשתו של קואופרטיב "מען" להכנסת פיברגלס ועוד 100 מנועים לסירות. גם בקשה להכנסת פיברגלס שהגיש ארגון סיוע בינלאומי מרכזי נותרה ללא מענה. בהיעדר אישור, חומר הגלם נותר באחסון בשטח ישראל, על חשבון הארגון הבינלאומי. בשיחה שקיים עם גישה מסר יו”ר ועדת הדייגים בארגון ועדי העבודה החקלאית ברצועה, זכריא בכר, כי בענף קיים מחסור של 300 מנועים, שאין להשיגם כלל ברצועה. גורמים רשמיים בעזה חזרו והעלו מול גורמי הצבא לפני חודש בקשות להכנסת החומרים הנחוצים לענף, ללא תוצאות.

הדייג נאפד אלהביל סיפר לגישה כי אחת מסירותיו הגדולות, שיכולה לספק פרנסה ל-20 עובדים, מושבתת כתוצאה מהעיכוב החמור בהכנסת חלקי החילוף, שהזמין מאחד מיבואני ציוד הדיג בעזה. אותו יבואן מסר לגישה כי הוא ממתין לתשובה מישראל עוד מאוקטובר האחרון לגבי בקשתו להכנסת כבלים לתפעול סירות ולגבי חלקי חילוף למנועים.

מגישה נמסר עוד כי "לנוכח המצב הכלכלי הקשה, שעוד צפוי להחריף בשל משבר נגיף הקורונה, רבים מעובדיו של אלהביל נאלצים ללוות כספים כדי לשרוד. עונת הסרדינים תחל בקרוב והביקוש לדגים צפוי לעלות גם לנוכח חודש הרמדאן הקרב. יש לאשר מיד את כניסת כלל הפריטים הדושימושיים, הקריטיים לתפקוד תקין של הענף ושל מעגלי הפרנסה והתזונה הרחבים שנשענים עליו".