מצב חירום הוכרז בהונדורס עקב הפגנות זעם של תומכי מועמד השמאל לנשיאות

מצב חירום הוכרז היום (שבת) בהונדורס בעקבות הפגנות האופוזיציה השמאלית נגד זיוף תוצאות הבחירות במדינה. לפחות אדם אחד נהרג ויותר מ-20 נפצעו שפרצו ברחבי הונדורס בעקבות ההודעה שנמסרה אמש על דחיית נוספת בפרסום תוצאות הבחירות שנערכו ביום ראשון האחרון.

2017-12-02_173830

מפגיני השמאל מול כוחות הצבא, אתמול, בהונדורס (צילום: פרנסה לטינה)

ההפגנות פרצו לאחר שסלבדור נסראללה, מועמד השמאל בבחירות לנשיאות אמר ברביעי כי לא יכיר בתוצאות ספירת הקולות של ועדת הבחירות במדינה. מוקדם יותר הנשיא הפרואמריקאי המכהן חואן אורלנדו הרננדס שהתמודד מולו הדגיש ש"יכבד" את תוצאות ספירת הקולות והכריז על עצמו כ"נשיא הונדורס".

עם ספירת כמצחית הקולות נסראללה הוביל בחמש נקודות מעל הרננדס עד שהספירה הופסקה ואותחלה מחדש. עם חידוש ספירת הקולות (שלושה ימים לאחר הבחירות) נמסר רשמית שלהרננדס יתרון זעום על פני נסראללה. הספירה הופסקה פעם נוספת לאחר שנספרו 88% מהקולות ועל פי הנתונים הרשמיים מועמד הימין הוביל ב-0.8%. עם חידוש ספירת הקולות ביום שני האחרון, הרננדס עדיין שמר על יתרון זעום על פני יריבו שבשמאל. זאת, בניגוד לספירת הקולות שנערכה בקפליות על ידי פעילי "ברית האופוזיציה נגד הדיקטטורה" ומשקפיה.

עבור נסראללה ותומכיו הרבים ברור שהמשטר מנסה לזייף את תוצאות הבחירות שיש להן משמעות פוליטית חשובה באמריקה הלטינית. ניצחון של נסראללה, העומד בראש "ברית האופוזיציה", תהווה מכה קשה לארה"ב, שרואה בנשיא המכהן כבעל ברית חשוב. לארה"ב, שלה בעלות ברית מעטות במרכז אמריקה, גם קשרים טובים עם הפיקוד של צבא הונדורס המואשם לעיתים קרובות בהפרה שיטתית של זכויות אדם.

גם ניסיונו של הנשיא המכהן הימיני הרננדס להיבחר לכהונה שנייה נתפס כשנוי במחלוקת בהונדורס, שעדיין מתאוששת מההפיכה שאירעה ב-2009 שבה הודח הנשיא הקודם מנואל סלאיה האנטיאימפריאליסט, צעד שבו תמך הרננדס באופן פעיל.

סלאיה, חברו של מנהיג ונצואלה המנוח הוגו צ'אבס, ניסה להחיל מדיניות כלכלית סוציאליסטית אך נתקל בהתנגדות הבורגנות הגדולה רבת העוצמה במדינה. כעת הוא לוקח חלק במחאות לצדו של נסראללה. "ניצחנו", כתב בטוויטר נסראללה בן ה-64 השתמש ברקע שלו בעולם הבידור כדי לגייס בוחרים בקרב אזרחים שמאסו בשחיתות של מפלגות הימין. הוא הבטיח להילחם באלימות, בעוני ובשחיתות.