מפקדת הלוחמות הכורדיות בסוריה: אנו חייבים להגן על עמנו – הזרים לא יעשו זאת

 

מפקדת יחידות הלוחמות בכורדיסטאן הסורי (חבל רוג'בה, על פי הגדרת הכורדים), נסרין עבדאללה, נפגשה עם שליח העיתון הקומוניסטי הצרפתי "הומניטה" למזרח התיכון, פייר ברבנסי. שיחתם התנהלה על רקע פיצוץ שיחות המשא ומתן לשלום בסוריה, אליהן לא הוזמנה נציגות של הכורדים.

2016-02-11_181245

מפקדת הלוחמות הכורדיות בסוריה, נסרין עבדאללה (צילום: הומניטה)

 

שליח האו"ם לסוריה סטפן דה מיסטורה הודיע ב-4 בפברואר על השהיית שיחות השלום בין הממשלה לאופוזיציה בז'נבה, שלדבריו יתחדשו ב-25 בחודש. שני הצדדים האשימו זה את זה בכישלון לפתוח במשא ומתן עקיף חרף הכנות ארוכות שנעשו בנושא בשבועות האחרונים. "יש עוד עבודה לעשות", הודה דה מיסטורה. עם זאת, הוא התעקש, כי "אין זה אומר שהשיחות נכשלו".

 

שנה לאחר סילוק אנשי דאעש מהעיר קובאני. מהו מצב הלחימה ברוג'בה?

אכן, לפני שנה שחררנו את קובאני אך אנו חוששים ממתקפת  נגד  של  דאעש.  לכן  נאלצנו לתגבר את הכוחות בחזית זו ואף להרחיבה. נרשמו ניסיונות חדירה, שלא צלחו, אבל אנו עומדים על המשמר בהגנה על קובאני. בשנה האחרונה למדנו שהקבוצות הטרוריסטיות חילקו בינן לבין עצמן את השטח ושקובאני "שייכת לדאעש".

ברוג'בה מספר חבלים כמו דג'זירה, במזרח, בהם אין כעת לחימה. במקומות אלה אנו מקימים את מוסדותינו ומעניקים שירותים לכלל האוכלוסייה. אבל בקובאני המצב קשה במיוחד. אנו מתקשים לשקם את הבתים ואת התשתיות, בייחוד בכל מה שנוגע בשירותי בריאות. אחת הבעיות המרכזיות לגי שיקום העיר היא טורקיה, החוסמת את המעבר ואינה מאפשרת להוביל חומרי בנייה.

בחבל אפרין (במערב רוג'בה) המצב קשה הרבה ביותר. בשנה האחרונה תקפו אותנו בארבע חזיתות כמה קבוצות טרור, ביניהן חזית א-נוסרה וג'יש אל-אסלאם. הן מנסות שוב ושוב לפלוש אל השטח שבשליטתנו על מנת לכבוש את הערים ואת הכפרים. אבל החלטנו להגן על האזור בכל כוחנו. האויב נמצא כעת כ-13 ק"מ משערי אפרין. כמו כן, תושבים ערבים מהאזור שנטשו את בתיהם מצאו מקלט באפרין – מה שמוסיף לקושי הקיים באספקת שירותים לכלל האוכלוסייה. ברוג'בה יש לנו כעת תושבים כורדים, ארמנים, ערבים ואשורים. אין אנו מבדילים ביניהם – כולם שווים.

 

     אנקרה מאיימת להקים "אזור ביטחון" על אדמת הכורדים בסוריה. איך אתם מתייחסים להצהרות אלה?

הגבול שלנו עם טורקיה משתרע לאורך 600 קילומטרים. אנו שולטים על כ-510 קילומטרים. כל הגבול סגור מהצד הטורקי ויש מקומות בהם הצבא הטורקי יושב בשני צידי הגבול – כדי למנוע מעבר של אנשים וסחורות לצד הכורדי. אם נצליח לשחרר את 90 הקילומטרים הנותרים, דאעש לא יוכלו לקבל סיוע באנשים ובנשק מהצד הטורקי של הגבול.

אנו חייבים להגן על העם, כי ההתערבות הזרה לא תעשה זאת במקומנו, ואין לשכוח שבמהלך ההיסטוריה העם הכורדי היה קרבן למעשי טבח. כעת המדינה הטורקית פתחה במתקפה נגד הכורדים אזרחי טורקיה ואין מדינה היוצאת להגנתם.

 

    לאחרונה הוקמו ה"כוחות הדמוקרטיים הסורים", בהשתתפות הכוחות הכורדיים ויחידות של לוחמים ערבים. במה מדובר?

זה כוח הנאבק כדי לגרש משטחה של סוריה את אנשי הטרור שפלשו אליה. אין, בינתיים, לכוחות הדמוקרטיים תכנית פעולה או מצע מעבר להגנה על סוריה. בקרב ה"כוחות הדמוקרטיים הסוריים" ישנם לוחמים מכל העדות ומכל הדתות. חזית הלחימה שלנו, של הכורדים, היא רוג'בה; אבל הכוחות פועלים בכל סוריה והיעד הוא לחסל את דאעש.

 

   מי הם מפקדי ה"כוחות הדמוקרטיים הסוריים"?

שרשת הפיקוד בכוחות הדמוקרטיים אינה דומה לזו של כל צבא אחר בעולם. בפיקוד העליון יושבים 9 לוחמים ולצידם 35 נציגים. לכל קבוצה הנלחמת נגד הטרור יש נציג וההחלטות מתקבלות בצורה דמוקרטית. גם ליחידות הלוחמות הכורדיות יש נציגות בהנהגת הכוחות הדמוקרטיים והרווחנו את מקומנו ביושר: מאות נשים נפלו בקרב. תפקידנו בכוח הוא כפול: לבטא את ערכי הנשים והשוויון ולשמור על כך שהלוחמים, הגברים, ינהגו בהתאם לכך.

 

הריאיון עם נסרין עבדאללה עומד להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב