מפעליו בהתנחלויות: יו"ר ארגוני המעסיקים פורש בגלל חשדות למעשים פליליים

נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש הודיע אמש (ראשון) כי יתפטר מתפקידו. זאת, בעקבות הודעת הפרקליטות על הכוונה להעמידו לדין בכפוף לשימוע. ברוש, החשוד בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף מסמך ושימוש במרמה כד להתחמק ממס, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אינני מוכן שהבית המכובד הזה יושפע ולו במעט מענייני האישיים. אני אסיים את תפקידי בלב שלם, מתוך תחושת אהבה, אחריות ומסירות להתאחדות ולאחי התעשיינים."

בנימין נתניהו חותם על מתווה הגז עם שרגא ברוש יו"ר התאחדות התעשיינים והשר יובל שטייניץ, דצמבר 2015 (צילום: לע"מ)

ברוש ממלא תפקידים בהתאחדות התעשיינים מאמצע שנות השמונים, ועמד בראשה בין השנים 2005 ל-2012, ושוב החל מ-2015. ברוש מכהן גם כיו"ר נשיאות הארגונים העסקיים (לשעבר ועד התיאום של הארגונים הכלכליים), ארגון המעסיקים הגדול בישראל.

ברוש רכש ב-1998 מפעל טקסטיל ליד ההתנחלות אריאל, באזור התעשייה ברקן שבשטחים הפלסטינים הכבושים בשם "איילתברקן" העוסק בייצור סיבים סינתטיים. כמו כן, הוא חבר תנועת הליכוד ובין השנים 2006-1993 היו מועצת העיר רמת גן מטעם המפלגה הימנית. הוא אך שימש סגן וממלא מקומו של ראש העיר צבי בר, שבפברואר 2015 הורשע בקבלת שוחד ובהלבנת הון וביוני אותה שנה נגזרו עליו חמש וחצי שנות מאסר.

ברוש נמנה עם תומכיו הנלהבים של מתווה הגז המושחת של ממשלת הימין, שהעניק את רווחי המשאב הלאומי לקומץ טייקונים. אך זו תמיכה ששכרה בצידה: לפני חמש שנים הוא הקים יחד עם אחיו ועם איש העסקים עופר עיני (לשעבר יו"ר ההסתדרות מטעם העבודה) את חברת "עושרד" המשווקת גז טבעילמפעלים תעשייה שרבים מהם חברי בהתאחדות בה הוא כיהן כנשיאה עד אתמול.

יצוין שפרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה לברוש בשבוע שעבר כי היא שוקלת להעמיד אותו לדין בכפוף לשימוע, בחשד לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף מסמך ושימוש במרמה בכוונה להתחמק ממס. בנוסף נשקלת העמדתם לדין של יריב ברוש, אחיו של שרגא, ושל רואה החשבון מיכאל בר לבב בעבירות אלו. לפי החשד, האחים ברוש ורואה החשבון זייפו מסמכים שהציגו בקשה להכרה בחברה בבעלותם כ"חברה משפחתית" במטרה לחסוך תשלומי מס בסך כמיליון וחצי שקל מהכנסת הון של החברה. ברוש, אחיו יריב ורואה החשבון בר לבב כבר נעצרו ביוני אשתקד לצורך חקירה במשרד חקירות מס הכנסה תל אביב ברשות המסים.

לפי החשד, במועד שאינו ידוע במדויק, לאחר חודש יוני 2015, קשרו שרגא ברוש ואחיו  קשר יחד עם בר לבב, רואה החשבון של החברה, במטרה לרמות את פקיד השומה על ידי יצירת מצג כוזב לפיו הוגשה בקשה להכיר בחברה כחברה משפחתית כדי לזכות בהטבת מס. לצורך כך זייפו השלושה בצוותא 3 מסמכים שתכליתם הייתה להציג מצג לפיו הוגשה הבקשה בתוך שלושה חודשים ממועד היווסדה של החברה. השלושה הגישו מסמכים לפקיד השומה אשר כוללים את המסמכים המזויפים. בינואר 2017 פנה רואה החשבון של החברה לפקיד השומה וביקש לרשום אותה כחברה משפחתית. עקב הפנייה ותוכנה הכוזב, נרשמה החברה כחברה משפחתית. כתוצאה מכך שרגא ברוש, אחיו, החברה ובעלי מניותיה השתמטו ממס בסך 1,5 מיליון שקל.