מפלה למפלגתו של פוטין בבחירות במוסקבה וגידול ניכר בכוחם של הקומוניסטים

מפלגת השלטון הימנית ניאוליברלית ספגה מפלה בבחירות המקומיות במוסקבה כך עולה מפרסום אתמול (שני) מהתוצאות הכמעט סופיות. מפלגת "רוסיה מאוחדת" איבדה כשליש ממושביה בפרלמנט המקומי בן 45 המושבים, אבל היא בדרך לשמור על הרוב שלה עם 26 מושבים. אחרי שמרבית מועמדי האופוזיציה נפסלו, מי שהרוויח על חשבונה היו המועמדים הקומוניסטים והעצמאיים.

מפלגתו של פוטין סובלת מתמיכה כה ירודה, עד שכל חבריה רצו כמועמדים עצמאים על מנת להבדיל את עצמם ממנה. היא ספגה מפלה גם עם אובדן המושב של מנהיג המפלגה בבירה, אנדריי מטלסקי, שלא נבחר מחדש. במקומו נבחר המועמד הקומוניסטי סרגיי סבוסטיאנוב.

במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול בבירה, בהשתתפות ראשי המפלגה הקומוניסטית וששודרה בשידור חי בסוכנות טאס נמסר כי הסיעה השיגה 13 מושבים במועצת העיר (במקום ארבעה מקודם), בעוד שהמפלגה הליברלית "יבלוקו" ומפלגת השמאל "צדק לרוסיה" יקבלו שלושה מושבים כל אחת. בפרלמנט היוצא היו לנאמני הקרמלין 38 מתוך 45 מושבים.

עוד נמסר על פסילת נציגי האופוזיציה והמפלגה הקומוניסטית במספר רב של ערים ומחוזות. כל המועמדים הקומוניסטים נפסלו באזור ולדוגה, בקלמיקיה ובאזור טרנסבייקל. למרות זאת נרשמו השיגים של מועמדי המפלגה הצעירים באי סחלין, בעיר אורנבוגר שבדרום הרי אורל ובמחוז ליפטסק. מזכיר המפלגה בעיר נובוסיבירסק זכה למחצית מקולות הבוחרים. יחד עם פסילות, ראשי הקומוניסטים דיווחו על זיופים רבים והמוניים, בייחוד ברפובליקת טטרסטן. סרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות הראו כמה מצביעים הממלאים בגלוי מעטפות בכמה פתקים. לפחות שישה חיילים במוסקבה אמרו לרויטרס שהם אולצו להצביע ולספק עדויות לממונים עליהם. מבקריו של פוטין טוענים כי זאת טקטיקה המשמשת להעלאת שיעור ההצבעה ולשפר את התוצאות לטובת נאמני הקרמלין.

יצוין שפסילת מועמד האופוזיציה עוררה מחאה גדולה נגד הקרמלין בחודשים האחרונים, ואלפים נעצרו במהלכה. המשטרה הואשמה בשימוש מופרז בכוח נגד המפגינים, אך היא זכתה לגיבוי ממשלתו של הנשיא פוטין. זאת הייתה תנועת המחאה הגדולה ביותר נגד הקרמלין מאז ההפגנות שנמשכו בין 2011 ל-2013. כמו כן, הציבור, בייחוד העובדים והגמלאים, זועם על הצניחה במשכורות ועל העלאת גיל הפנסיות, מה שהוביל להתחזקות הקומוניסטים.