מפלגת הלייבור הבריטית: אישום כוזב באנטישמיות בשירות הימין והמתנחלים

בהמשך למאמרים קודמים מעל דפי עיתון זה בעניין המאבק המתחולל באירופה ובארה"ב נגד השימוש הציני שעושה ישראל בהאשמה באנטישמיות כדי להשמיץ את מבקרי הכיבוש וההתנחלות, מובא להלן מאמר המערכת (9.3) בעיתון המפלגה הקומוניסטית הבריטית "מורנינג סטאר".

האנטישמיות היא עדיין בעיה בבריטניה. ואולם מגוחך להאמין שהיא משתוללת דווקא במפלגת הלייבור, ושמלביה העיקריים הם אנטי-ציונים ויהודים. הרב הראשי לשעבר, הלורד סאקס, הוא אחרון המשמיצים, כאשר טען לאחרונה: "מפלגת הלייבור תחת הנהגת ג'רמי קורבין נכשלה בנקיטת גישה של אפס סובלנות לאנטישמיות". כשנשאל בידי כתב Jewish News  מה היה אומר לקורבין לו ישב מולו, השיב סאקס: "ארצה לראות סימנים ברורים יותר של פעולה נחרצת בידי המפלגה והמנהיג, לפני שאהיה מוכן להיפגש עמו".

2018-03-13_200040

ג'רמי קורבין (במרכז) השמרנים במפלגתו עדיין לא השלימו עם מנהיגותו ועם הצלחתו (צילום: מורנינג סטאר)

 

כלומר, לדעת הלורד-הרב, קורבין הלוחם בעקביות נגד גזענות, אנטישמיות ואסלאמופוביה – נגוע באנטישמיות. סאקס שם עצמו שופט אמינותו של קורבין כמתנגד עקבי לאנטישמיות ודורש ממנו פעולה, רק כזו המקובלת על סאקס, לפני שיסכים בטוב לבו להיפגש עם מנהיג הלייבור. איננו ממליצים לקורבין להשתתף בתסריט כזה של ניסיון התרפסות בפני הרב או לחילופין, שהמפלגה תקבל חותמת של "טהורה מאנטישמיות" מאנשים שכבר הצהירו בעבר כי "אנטי-ציונות היא האנטישמיות החדשה".

על הרב הראשי לשעבר סאקס מתחה ביקורת ב"הארץ" (מאי 2017) המשפטנית הבריטית היושבת בירושלים,  אנה רויסר, על כך שהזמין באופן אישי את יהודי התפוצות להשתתף במצעד הדגלים ביום כיבוש ירושלים, וליטול חלק בריקודים עם חיילי צה"ל במתחם המתנחלים בלב חברון. רויסר ויהודים בריטים אחרים הביעו משאלה לדיאלוג כן יותר בעניין ישראל, שבו מדברים ישירות על הכיבוש במקום להעלים אותו. לרוע מזלו של קורבין, ישנם יסודות בלייבור החולקים עם סאקס את עקרונות הציונות הלא-ביקורתית ובאופן חסר מצפון מכנים יהודים אחרים "אנטישמים", בעוד המחלוקת האמתית היא בין ציונים ולא-ציונים.

חברי "תנועת הלייבור היהודית" (JLM) שהיו ידועים בעבר כ"פועלי ציון" הם ציר מרכזי במסע ההכפשה הנוכחי. בעקבות פעילותם, הקימו יהודים אנטי-ציונים את "הקול היהודי למען הלייבור" (JVL) כאלטרנטיבה ל-JLM שמנהלתה, אלה רוז, הייתה בעבר מנהלת קשרי הציבור של השגרירות הישראלית בלונדון. בסוף השבוע קיבל מזכיר "הקול היהודי" (JVL) גלן סאקר הודעה, לפיה חברותו בלייבור   מושעית   בלא   הגבלת   זמן   בשל   הערות,   שאינן

מפורטות במסמך, שלכאורה העיר ברשתות החברתיות ועשויות להתפרש כאנטישמיות. בעקבות זאת מואשם סאקר בהפרת תקנון מפלגת הלייבור ונאסר עליו להשתתף בכל אספות המפלגה, לרבות הוועידה השנתית בספטמבר. ההחלטה מרמזת כי לא תיעשה בדיקה של ה"מקרה" שלו.

המקרה האחרון מחזק את החשדות ש"וועדת המחלוקות" במפלגה, האמונה על פתרון המשבר, מעוניינת יותר בהטלת השעיות ארוכות טווח על חברי מפלגה אנטי-ציונים, הנתפשים כתומכי קורבין מאשר במאבק אמיתי נגד האנטישמיות. הנהגת הלייבור חייבת לתת את דעתה על כך ששימוש כוזב באנטישמיות הפך נשק בידי אנשים בתוך המפלגה ומחוצה לה.

ייצור מציאות כוזבת וליבוי מתמיד של אש האנטישמיות משרת את האגף הימני של המפלגה, שעדיין לא השלים עם מינויו של סוציאליסט לראשותה. מצב זה משרת גם את המפלגה השמרנית, שהודות לכך יכולה להציג את עצמה באופן שקרי כלוחמת נגד אפליה ונגד אנטישמיות; ולידי אנשי השגרירות הישראלית הצופים מהצד ומקבלים לגיטימציה להשמיץ את מבקרי ההתנחלויות הבלתי-חוקיות בפלסטין ולהוקיעם כאנטישמים.

עד שתתעשת ותגן על עצמה מההאשמות הכוזבות ותטפל בחומרה באלה המפיצים האשמות אלה, תמשיך מפלגת הלייבור להיאבק בשמרנים כשידה האחת קשורה מאחור.

תרגום: אבישי ארליך

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב