מפח נפש: מבט ביקורתי בתום שנה לרפורמה בבריאות הנפש 

בישיבה של ועדת הבריאות העבודה והרווחה של הכנסת (20.6) תקפו חברי הכנסת בחריפות את יישומה של הרפורמה בבריאות הנפש. בהודפם את הצהרותיו והבטחותיו החבוטות של מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ביקרו חברי הכנסת את ההתרשלות המוחלטת של משרד הבריאות בשנה החולפת.

2016-06-24_192245

ח"כ דב חנין (חד"ש, הרשימה המשותפת) התייחס בדבריו לכל ההבטחות שניתנו אל מול החששות שהועלו בשנה החולפת ולפניה, והטיח במשרד הבריאות: "משרד הבריאות מזלזל בכנסת ומתנהל בחוסר כבוד שובר שיאים. ההבטחות כולן – גם אלו שניתנו על ידי השר – לא מתקיימות. הורדתם את מלגות ההתמחות [של הפסיכולוגים הקליניים] ל-28 אחוז וקופות החולים לא רוצות להכשיר. יש החלשה של הרגולציה. יש פגיעה בזכאות לטיפול. נציג המדינה אמר בפירוש בבג"ץ כי אין טיפול במצבי חיים. נתוני בריאות הנפש פרוצים. יש העדפה למסלולי שר"פ (שירות רפואי פרטי). ניתנים טיפולים קצרים גם לאנשים שזה לא מתאים להם. יש פגיעה במערך בריאות הנפש הממשלתי ופגיעה אנושה בטיפול בילדים. הסיבה לקטסטרופה היא שדילגו על הכנסת באופן אנטי דמוקרטי".

שר הבריאות יעקב ליצמן, שהנהיג את הרפורמה, תמך בה לאורך כל הדרך והדף כל ביקורת וחשש – בלט בהיעדרו מהישיבה. לדברי פעילי "בנפשנו", הפועלים למען חיזוק השירות הציבורי לבריאות הנפש, "בעוד שעל הנייר משרד הבריאות הציב את זמינות הטיפול הנפשי וקיצור תורי ההמתנה לטיפול כמטרה העליונה של הרפורמה – במציאות אין לו כל כוונה לבדוק אם זה אכן המצב". חברי הכנסת, אנשי המקצוע והמטופלים שנכחו בדיון השמיעו קול ברור ואמרו שהם אינם מתכוונים לוותר. דיון נוסף בנושא נקבע לאוקטובר הקרוב, "ונראה שעד אז משרד הבריאות יאלץ למצוא דרך לפקוח את עיניו ולהסתכל במציאות, ולא לנופף בסיסמאות היפות שהביא מהבית".

במהלך השנה האחרונה התקשורת, הכנסת וארגונים חברתיים ניסו לקבל ממשרד הבריאות תמונה בהירה וברורה לגבי המתרחש בשטח לאחר החלת מתווה הרפורמה בבריאות הנפש ביולי אשתקד. הניסיונות "נתקלו בחומה אטומה של התעלמות, פיזור של חצאי אמיתות והתחמקויות. לפיכך, לקראת הישיבה שבחנה השבוע את הרפורמה בבריאות הנפש, שנה לאחר שיצאה אל הפועל, בחרנו לערוך מחקר ובו מידע אלטרנטיבי" – כך נמסר מ"בנפשנו".

בחוברת שפירסם "בנפשנו" נערך ניתוח של כל נושאי הליבה ברפורמה: זכאות, סודיות, תקינה, שר"פ, מצבו של המערך הממשלתי והכשרת דור המטפלים העתידי. החוברת מבוססת על מקורות שונים: פרסומים חלקיים של משרד הבריאות, דו"חות של מכון ברוקדייל, מידע שדלף מישיבות מנהלת הרפורמה, נהלים של משרד הבריאות, סקרים של הלמ"ס ועוד. "התמונה המצטיירת היא עגומה. גם אם מקבלים את הרציונאל הגורס כי יש להעביר את מערך בריאות הנפש לקופות החולים, בתום שנה עולה תמונה ברורה  כי   על   אך   שהושקעו  משאבים  מרובים,  התמורה בשטח מועטה", נכתב.

לדברי המחברים "לאחר שנים שמשרד הבריאות זעק כי אינו יכול לשמש כספק וכרגולטור בו בזמן, מסתבר שהוא מתקשה למלא את מחויבותו הבסיסית לשמש כרגולטור בלבד. המשרד הפגין התעלמות בוטה מהתחייבויותיו וגם מהבטחותיו של שר הבריאות ליצמן לתקן את הכשלים 'תוך כדי תנועה'. משרד הבריאות התעלם בבוטות גם מהדיונים בוועדת המשנה לענייני הרפורמה בבריאות הנפש, ולא טרח ליישם אף לא אחת מהמלצותיה במהלך השנה שחלפה. זאת, על מנת להבטיח את זכותו של כל אזרח החווה מצוקה נפשית לקבל טיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי (במידת הצורך) איכותי, מקצועי וזמין".

בניגוד להתחייבויות של בכירי של הבריאות טרם החלתה של הרפורמה בבריאות הנפש, מסתבר שמתווה הרפורמה אינו כולל מענה למטופלים החווים מצוקה על רקע של אירועי חיים, אשר מצבם אינו הולם  אבחנה פסיכיאטרית מובחנת, כמו שכול, גירושים ופיטורים מהעבודה. לאחר אישור הרפורמה התברר, כי עובדה זו הייתה ידועה היטב גם לקופות החולים האחראיות כעת למתן השירות.

מהניתוח עולה כי קופות החולים עושות שימוש אינטנסיבי במסלול השר"פ. במסלול זה, המטופל נדרש לשלם כ-130 ש"ח לפגישה, והטיפול נערך בקליניקות פרטיות של מטפלים הנמצאים בהסדר עם קופות החולים. הקופות מפנות מטופלים לערוץ זה מבלי ליידע אותם על זכותם לקבל טיפול חינם במרפאות של הקופה. הם מנותבים למסלול הפרטי שכן בקופה מוסבר להם שייאלצו להמתין מספר חודשים עד לפגישה הראשונה.

"נכון להיום, מערך בריאות הנפש הועבר לקופות החולים ללא שום רגולציה מצד משרד הבריאות. בהתאם לכך, נוצר כאוס בשטח. עוד בטרם הוקם המערך החדש – מתבצעים חיסול וייבוש של המערך הישן. זכות של כל תושב הזקוק לכך  לקבל טיפול נפשי איכותי, זמין, נגיש, דיסקרטי, ללא עלות וללא בירוקרטיה מיותרת, הניתן על ידי איש מקצוע מומחה בתחום בריאות הנפש – פסיכיאטר, פסיכולוג או עו"ס", נאמר בדברי הסיכום.

 

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב