מפגש באוניברסיטת העברית עם הסופר הקובני לאונרדו פדורה   

ביום חמישי האחרון (21.5), התאספנו עשרות אנשים באוניברסיטה העברית בירושלים, כדי לשמוע את הסופר הקובני הנודע לאונרדו פדורה. סופר זה, הנחשב אחד החשובים בספרות הקובנית המודרנית, עוסק בעיקר בכתיבה של רומנים בלשיים, המתארים אירועים שאירעו במציאות. הגיבור המרכזי של סיפוריו, הבלש-שוטר לשעבר מריו קונדה, נקרא לזירה המשטרתית כדי לפענח מקרים שונים.

2015-05-24_193449

הסופר הקובני הנודע לאונרדו פדורה שביקר בישראל בשבוע שעבר (צילום: טלסור)

 

ביקורו של הסופר הקובני בישראל מגיע בתקופה בה נעשה מאמץ לתרגם את ספריו האחרונים לעברית. המפגש כלל הרצאות על האירועים ההיסטוריים המופיעים בסיפוריו. פדורה עצמו הגיב על הנאמר והשיב לשאלות של הקהל.

השאלות מהקהל עסקו בשני נושאים עיקריים. הראשון היה עיסוקו של פדורה בנושאים יהודיים. בחלק ניכר מסיפוריו, מופיעות דמויות יהודיות (ובהן יהודים שהגיעו לקובה בתחילת המאה ה-20 או לקראת עליית היטלר לשלטון בגרמניה). ראוי לציין, כי פדורה הדגיש בדבריו כי דמויות אלו הן "גיבורים", המציינים במהלך חייהם את השתלבות היהודים במהפכה הקובנית.

הנושא השני שעניין את הקהל באירוע בירושלים, היה המציאות הקובנית העכשווית. שאלות הקהל ניסו לחלץ מפדורה אמירות ביקורתיות כלפי המהפכה. בצורה חכמה, ותוך שימוש בהומור בריא ועוקצני, השיב פדורה על כל השאלות ועל כל הרמיזות. "קובה צריכה להשתנות", אמר, "וזה התהליך אותו מוביל הנשיא ראול קסטרו". קובה הייתה קורבן לחרם משך עשרות שנים, אבל העם הקובני המשיך לחיות את חייו ואימץ גישה חיובית ואופטימית.

כשנשאל פדורה לגבי מחסור במוצרי צריכה בסיסיים בקובה, השיב: "אומנם, בקובה אנחנו לא יכולים לאכול כל מה שאנחנו רוצים, אולם לכולנו יש מה לאכול! איש אינו מת ברעב, כולם יודעים קרוא-וכתוב, ומערכות החינוך והבריאות הן בחינם. האם זהו המצב גם אצלך במדינה?".

בין מפגש אחד למשנהו, הצגתי את עצמי בפני פדורה וניהלתי עמו שיחה קצרה ומעניינת. הוא ביקש להתעמק בנעשה בישראל והתעניין בעמדותיהם של הקומוניסטים היהודים והערבים לגבי המצב המורכב באזור. פדורה ביקש להמשיך לעמוד בקשר, והבטיח כי בביקורו הבא ייפגש עם מק"י כדי לשוחח על המצב בקובה ובישראל.

פדרו גולדפרב

 

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב