מפגין פלסטיני נהרג מאש חיילי צה"ל ברצועת עזה; פעילות שלום הפגינו נגד המצור

אלפים רבים של מפגינים פלסטינים השתתפו אתמול (שישי) במחאות בחמישה מוקדים בגבול רצועת עזה. גבר פלסטיני בן 40, ג'אבר סאלם מוסטפה, מירי חיילי צה"ל ונער בן 16 נפצע אנושות. ממשרד הבריאות הפלסטיני נמסר בנוסף כי 448 מפגינים נפגעו, 11 מהם באורח קשה. הסהר האדום מסר עוד כי בהפגנות נגד הכיבוש באזור שכם נפצע אדם אחד באורח קל מירי חי, ושבעה פלסטינים נוספים מפגיעת כדורי גומי. כמו כן, עיתונאי נפצע באורח קל מזרחית לחאן יונס לאחר שרימון גז פגע ברגלו.

2018-05-12_181749

פעילות ופעילים מפגינים אתמול נגד המוצר על רצועת עזה (צילום: אקטיבסטילס)

בעת שאלפי מפגינים פלסטינים הפגינו סמוך לגדר הגבול מזרחית לעיר עזה, כחמישים פעילות ופעילי שלום צעדו נגד המצור ונגד ירי במפגינים בצד הישראלי של הגבול. הצועדים התכנסו מחוץ ליישוב בארי, ולאחר הצעדה כמה מהן הגיעו לנקודת הכינוס של התקשורת ליד קיבוץ נחל עוז – מאות מטרים מגדר הגבול עם עזה.

המפגינות הניפו שלוש כרזות גדולות נגד המצור בערבית, עברית ואנגלית. אך, לאחר מספר דקות, חיילים שהיו במקום הציגו בפניהן צו שטח צבאי סגור, והורו להן לעזוב את המקום.

בשעות הבוקר דווח שאיש הימין הקיצוני רן כרמי בוזגלו עוכב לאחר שניסה להעיף עפיפון עם חומר בערה לכיוון עזה, אך טעה בחישוב כיוון הרוחוהעפיפון נחת בשטח ישראל וגרם לשריפה. בניגוד לעלי מחאג'נה, תושב אום אלפאחם שלאחרונה נגזרו עליו שנתיים בגין הצתת ערימת אשפה מחוץ לביתו, רמי בוזגלו לא צפוי לשבת בכלא כל כך הרבה זמן, ולמעשה שוחרר ממעצר.

ההפגנות בגבול עם עזה צפויות להגיע לשיאן ביום שני, עם חנוכת שגרירות ארה"ב בירושלים, וביום שלישי – הוא יום הנכבה, אז עשרות אלפים צפויים להגיע להפגין ליד גדר הגבול.

יצוין שעמותת רופאים לזכויות אדם פנתה אתמול לשר הביטחון אביגדור ליברמן ולרמטכ"ל גדי איזנקוט בדרישה לאפשר מעבר פצועים מעזה לטיפול בישראל ובגדה כדי למנוע את כריתת גפיהם. בקריאתה, ביקשה העמותה לשנות את המדיניות הגורפת של ישראל – מניעת העברת פצועי הפגנות מהגדר בשבועות האחרונים.

בעמותה דרשו לאפשר את המעבר על מנת למנוע קטיעות גפיים, כפי שקרה כמה פעמים בתקופה האחרונה, במקרים בהם לא היה ניתן לטפל בפצועים בבתי החולים ברצועת עזה. על פי משרד הבריאות בעזה, עד היום 24 פלסטינים הזדקקו לקטיעת גפיים בעקבות ההפגנות. "עצם הקביעה שהשתתפות בהפגנה מהווה שיקול במניעת גישה לטיפול רפואי הינה מעשה פסול מוסרית ואתית", נכתב בפנייה. "פעמים רבות עיכוב או מניעת הטיפול הנחוץ מובילים לתוצאות קשות עד כדי כריתת איבר או אף מוות", הדגישו.