מפגין נהרג ו-968 נפצעו במחאות בגבול עזה; ניסו לפגוע בפעילי 'קול אחר'

יותר מעשרת אלפים פלסטינים השתתפו אתמול (שישי) במחאה נגד המצור ליד גבול עזה, הנערכת זה שבוע שלישי ברציפות. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח כי אדם אחד נהרג ו-968 נפצעו, בהם 233 שנפגעו מאש חיה של צה"ל. לפי הוועדה המארגנת של ההפגנות, כ-30 אלף בני אדם הגיעו לאזור הגבול עם ישראל.

משרד הבריאות בעזה פרסם את שמו של ההרוג מאש צה"ל: אסאלם שאדי חרזאללה, בן 28. לפי הודעת המשרד, מצבם של 15 מהפצועים מוגדר קשה ו-58 נמצאים במצב בינוני. לפי המשרד, בין הפצועים ישנם 14 חברי צוות רפואי ושלושה עיתונאים. אחד מהעיתונאים נפצע קשה. עד עתה נהרגו 33 פלסטינים מאש צה"ל מאז החלו המחאות.

לדברי ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) "גם אתמול, זה השבוע השלישי ברצף, יצאו אלפי עזתים בהתעקשות חסרת תקדים ובמאבק צודק ובלתי אלים לדרוש את חירותם ולהדגיש את הידבקותם בזכות השיבה. במקביל עמדו חיילים וממשלת ימין שרעדה מפחד והגיבה באש חיה מותירה מאות פצועים. התמונה שרואים בכל העולם שמפחידה את ממשלת הימין: ניצחון של מהלך עממי כביר נגד הכיבוש, הם רוצים לדכא את ההפגנות כדי להוכיח שהעם הפלסטיני אינו יכול להפגין למען חירותו. בתמונה רואים את התגובה להצהרות דובר צבא הכיבוש: מקומן של נשים הוא בראש המאבק ולא בגידול ילדים ובישול הניגוד למה שהוא מציע".

2018-04-14_145807

כמו כן, עשרות פעילי "קול אחר" הפגינו אתמול בשעות הצהריים בצומת יד מרדכי בקרבת הגבול עם עזה. הפעילים מסרו "אתמול היה יום סוער במיוחד. 'שרמוטות' 'בוגדים' 'לכו לעזה" 'אתם זבל'. התרגלנו לקללות. אנחנו עונים 'שבת שלום' או 'שכולנו נחיה'. אבל לא התרגלנו ולא נקבל את האלימות ההולכת וגוברת נגדנו. כי אנחנו 'מעיזים' להזכיר את עזה. להגיד ששם יש אנשים שזקוקים למים חשמל תרופות זכויות .. לקראת סוף ההפגנה אוטו עם בריונים. אנשים מפחדים לבוא לדבר איתנו שהחליטו שאין לנו זכות לעמוד בצומת יד מרדכי ולסרב לקבל את המציאות. הם זרקו שני נפצים בצד אחד שך הצומת כשעמדו שם כמה אנשים שלנו. ואז באו לצד שלנו וזרקו עוד נפץ ממש לידינו שפגע מתחת למכוניות. כמובן שהבריונים נסעו משם ודיווחנו למשטרה. מנסים להפחיד ולהשתיק אותנו. הודעה חשובה: לא יצליחו. להתראות ביום שישי הבא בצומת".

מבצלם נמסר כי מאז החל גל ההפגנות מול גדר המערכת הרג הצבא 33 פלסטינים ברצועת עזה, מהם 26 מפגינים ולמעלה מאלף פלסטינים נפצעו מאש חיה. "על אף תוצאות אלה, סירבו – ועדיין מסרבים – כל הגורמים הרשמיים לבטל הוראות בלתי חוקיות בעליל אלה והם ממשיכים להורות על מימושן ולהצדיקן". הארגון פרסם השבוע נייר עמדה עם ממצאי התחקיר על אירועי יום ההפגנות הראשון ב30 במארס ובו גם ניתוח משפטי המבהיר את אי חוקיותן של הוראות המתירות ירי אש חיה במפגינים לא חמושים, שאינם מסכנים איש.

קול אחר בפייסבוק:

https://he-il.facebook.com/OtherVoiceSdeortGaza

המסמך של בצלם:

https://www.btselem.org/sites/default/files2/publication/demonstrations_document.pdf