מערכה אחרונה נגד הטרנספר

המִנהל האזרחי חילק השבוע (23.9) לתושבי ח'אן אל-אחמר צווים הדורשים את פינויים תוך שבוע (עד 1 באוקטובר). לפי המנהל האזרחי, הצווים נמסרו בהמשך להחלטת בג"ץ להתיר את הגירוש ובהתאם לדרישת האחרון לספק לתושבים הודעה מוקדמת על כוונות הפינוי. למרות זאת, תושבי הכפר אינם מתכננים להתפנות בעצמם, וכמה מהם אף הודיעו על כוונתם לשוב למקום לאחר הריסתו.

כפי שהיטיבה לתאר עמירה הס ("הארץ", 6.9), בהחלטתם לאשר את הרס כפר הג'האלין בח'אן אל־אחמר סיפקו שופטי בג"ץ למדינה אור ירוק למסע הרס וטרנספר המוני של כ-20 קהילות בדואיות אחרות באזור.

2018-09-25_183653

עימותים בח'אן אל-אחמר, 13.9 (צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס)

 

תכנית הנישול שהובילו עמותת הימין "רגבים", מתנחלי כפר אדומים ומעלה אדומים וכן ועדת המשנה לענייני התיישבות ביהודה ושומרון (בראשות ח"כ מוטי יוגב מהבית היהודי) בשנים האחרונות השתלמה: הקהילות הבדואיות באזור הוגדרו רשמית כ"פולשות". כמו במקרים אחרים, הקהילות הוגדרו כמחבלות בהרחבת ההתנחלויות והוחלט לגרשן.

הוקעת הפשע האנושי הנעשה כעת בח'אן אל-אחמר – פשע גירושן של עשרות משפחות, לרבות ילדיהן, ממקום מושבן בששת העשורים האחרונים לאזור של מזבלה, הוא התגובה הראשונה המתבקשת, אך אנו זועקים חמס גם נגד העוול הפוליטי הגלום בגירוש הכפר: עוד שלב במדיניות החיסול של פתרון שתי המדינות, פתרון השלום הישראלי-פלסטיני הצודק, לטובת האסון הצפוי של סיפוח השטחים הכבושים. ממשלת ביבי-בנט-ליברמן מקדמת את הרחבת ההתנחלויות בין ירושלים ליריחו וחותרת לבתר את הגדה המערבית כדי למנוע הקמת מדינה פלסטינית בצד ישראל. מדיניות של טרנספר מסכנת את עתיד הפלסטינים בשטחים, אך גם את אזרחי ישראל, שכן היא רומסת את הסיכוי לפתרון שלום צודק ויציב.

המאבק על ח'אן אל-אחמר עוד לא הסתיים. מוקדם יותר החודש (13.9), הקימו תושבי הכפר ופעילים שנתלוו אליהם מאחז מזרחית לכפר, אותו כינו "ואד אל-אחמר". מאחז המחאה נהרס לאחר עימותים בין כוחות הצבא לתושבי הכפר והפעילים, אך המאמצים לשמירה על ח'אן אל-אחמר נמשכים. מדי לילה מתכנסים כ-100 פעילים (פלסטינים, ישראלים ובינלאומיים) ולנים בכפר. כשילדי הכפר מתעוררים בבוקר וצועדים לבית הספר (המיועד להריסה אף הוא), עוזבים הפעילים ושבים באותו ערב.

נוסף לכך, שמונה מדינות אירופיות, חמש מהן חברות במועצת הביטחון של האו"ם, קראו בסוף השבוע האחרון (21.9) לממשלת ישראל לא להרוס את הכפר הפלסטיני. מזכ"ל אש"ף, סאיב עריקאת, הודיע כי הרשות הפלסטינית תגיש תביעה בגין פשעי מלחמה בבית הדין הפלילי הבינלאומי נגד ישראל בעקבות הגירוש.

המאבק בזירה המשפטית בישראל אמנם תם, ושופטי בג"ץ הוכיחו פעם נוספת כי ברגע האמת הם נוטים לשתף פעולה עם הכיבוש ולהכשירו, אולם המאבק העממי נמשך, וכך גם המאבק הבינלאומי. מדובר במאבק למען צדק לתושבי הכפר, אולם לא פחות חשוב מכך – במאבק להבטחת העתיד של כולנו, ישראלים ופלסטינים, יהודים וערבים.