מעסיקים מתנגדים להעסקת עובדים בעלי מוגבלויות

איגוד לשכות המסחר הגיש ערר נגד הכוונה לחייב את חבריו להעסיק עובדים בעלי מוגבלויות. האיגוד טוען לקשיים משפטיים רבים בכפיית ההסכם על המעסיקים. בין היתר טוענים באיגוד כי לא ניתן לקבוע הוראה שכזאת בהסכם קיבוצי ובצו הרחבה, ויש לכל הפחות לעגן זאת בחוק. כמו כן, באיגוד טוענים כי לא קיימת הוראה כופה שכזאת בהסדרים קיבוציים, אלא שלא קיים חוק עבודה שמטיל חובה כה מקיפה: "ההסדרים הבודדים הקיימים בחוק מוגבלים מבחינת זמנם, מתוך הכרה כי יש בהם פגיעה ממשית בחופש הניהול העסקי של המעסיק." נכתב בערר.

 2014-08-19_200215

כאמור, איגוד לשכות המסחר, בראשות אוריאל לין, הגיש אתמול (שני) התנגדות לכוונת שר הכלכלה נפתלי בנט להוציא צו הרחבה להסכם בין ההסתדרות למעסיקים הפרטיים המחייב את המעסיקים להעסיק אנשים עם מוגבלות. על פי ההסכם, שנחתם בסוף יוני השנה על ידי ההסתדרות, לשכת ארגוני העצמאים ולשכת התיאום של הארגון הכלכליים מי שמעסיק מעל 100 עובדים יחוייב להעסיק בשנה הראשונה למן חתימת ההסכם אנשים עם מוגבלות בהיקף של 2% מכוח האדם בחברה והחל מהשנה השנייה – 3% מכוח האדם. מטרת ההסכם היא לעודד את שילובם של אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה ולא רק במקומות עבודה מוגנים.

באיגוד הבהירו שאם הערר לא יתקבל, הם ישקלו בחיוב גם הגשת בג"ץ כנגד צו ההרחבה. כמו כן הדגישו כי האיגוד אינו מתנגד להעסקת בעלי מוגבלויות, אלא "אך ורק לכפיית הדבר על המעסיקים". במכתב שהעבירה מנהלת האגף ליחסי עבודה באיגוד, עו"ד סיגל סודאי, כבר קיימת חקיקה שמגנה על אנשים עם מוגבלויות, בדמות חוק שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלויות ועל פיו אסור להפלות אדם עם מוגבלות המבקש להתקבל למקום עבודה, אם הוא כשיר לבצע את התפקיד אותו מבקשים לאייש. לבסוף טוען האיגוד שההסכם: "מבזה ומשפיל את המוגבלים, כי הוא מתייג אותם בצורה פוגענית, וככזה הוא נוגד את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו". זהו, ללא ספק, טיעון מקורי במיוחד: המעסיקים מתנגדים להעסקת בעלי מוגבלויות לטובתבעלי המוגבלויות.